United Airplanes ses i Newark Liberty International Airport i Newark, United States den 16. juli 2024.
Jakub Porzycki | Nurphoto | Getty Images
Amerikanske flyselskabsaktier tumlede tirsdag til deres laveste niveauer siden sidst på året efter at data viste nogle økonomiske bekymringer og ramte det, der havde været et lyspunkt for forbrugerudgifter.
Flytningerne kommer også, efter at præsident Donald Trump indførte nye takster på Mexico og Canada og rejste told på kinesiske varer, handlinger, der blev mødt med planer for gengældelsesopgaver. Nogle ledere, inklusive hovederne på Best Buy og Måladvarede toldene kunne betyde højere priser for forbrugerne.
United Airlinessom har mest eksponering for Kina for de amerikanske flyselskaber, faldt ca. 6%sammen med Delta Air Lines. American Airlines faldt tæt på 4% for dagen, mens husholdningsfokuserede luftfartsselskaber JetBlue Airways Mistet næsten 6%, Allegiant Air kaste mere end 9%og ultra-lav-omkostningsfirma Frontier Airlines sluttede mere end 4% lavere.
NYSE ARCA Airline Index versus S&P 500
Luftfartsselskaber, især bærere af fuld service med store internationale netværk, havde været et lyspunkt takket være en stærk efterspørgsel og moderering af indenlandsk flyvningsvækst, men nogle analytikere forventer nu potentielle efterspørgselspåvirkninger, især for flere prisfølsomme kunder inden den afgørende forårssæson.
Den amerikanske forbrugerudgifter faldt i januar for første gang på næsten to år, sagde den amerikanske handelsafdeling i sidste uge. Tidligere i februar viste dens detailsalgsrapport fra en måned tidligere et fald end forventet fald.
”Mens vi fortsætter med at forblive konstruktive på forsyningsbaggrunden – som vi stadig mener er gunstig – er vores opmærksomhed skiftet til det, der ser ud til at være en voksende økonomisk” blød patch, ”sagde Deutsche Bank i en note tirsdag. “I hvilket omfang og varighed er ikke klar i øjeblikket, men vi tror imidlertid, at det sandsynligvis vil veje efter behov for flyrejser, især det indenlandske skønsmæssige segment.”
Banken sagde, at den ikke har set nogen tegn på svaghed i virksomheds- eller langtransport international rejse.
“Forretningen er virkelig robust,” sagde United Airlines CFO Mike Leskinen på en Barclays Industry Conference i sidste måned. “International fritid er meget stærk. Indenlandske fritid er slags OK. Det er fint. Det er hvad vi forventede.”
Leskinen sagde, at regerings rejser, der tegner sig for ca. 2% af Uniteds indtægter, er “faldet” efter regeringsafskedninger og andre omkostningsbesparende foranstaltninger, siden Trump tiltrådte.
Delta “så blødhed” i den indenlandske efterspørgsel i sidste måned på grund af langsommere regeringsrejser, dårligt vejr og i kølvandet på de dødbringende amerikanske flyselskaber regionale jetkollision i januar, såvel som Delta’s Crash Landing i Toronto i sidste måned, hvor alle overlevede, sagde Raymond James i en note tirsdag.
Luftfartsselskabets spring break-bookinger var imidlertid stærke, ligesom det var kortvarigt internationalt efterspørgsel, især for ture-europæiske ture, sagde Raymond James efter møder med et Delta’s leder af netværksplanlægning og indtægter.
