
Fra Billie Eilish og Sabrina Carpenter til Kendrick Lamar og SZA, lover 2025 at være et andet stort år for live musikbegivenheder. Det kan også betyde, at koncertgæster vil afskalde mere for deres yndlingsshow.
Efter stigende støt post-pandemi sprang optagelse i film, teatre og koncerter 20% siden 2021, ifølge Bureau of Labor Statistics ‘Consumer Price Index Data.
Og alligevel har forbrugere vist en høj tolerance for den stigende prismærke, også kendt som “funflation.”
Koncertgæster deltog i gennemsnit syv shows i 2024, og de fleste planlægger at se mere i 2025, ifølge en nylig rapport fra Couponcabin.
Undersøgelsen af mere end 1.000 musikfans i december fandt, at næsten 36% sagde, at de vil bruge $ 100 til $ 499 på koncertbilletter i 2025, mens mere end 17% planlægger at bruge op til $ 1.000.
Kridt det op til ‘funflation’
Efter at have testet nye grænser i 2024, beviste amerikanere en vilje til at sprænge-endda rejse til udlandet-til at fange shows som Taylor Swifts epoker-turné, hvilket bragte såkaldt passionsturisme i rampelyset, siger nogle eksperter.
Yngre voksne, især Generation Z og Millennials, har endda sagt, at de ville gå i gæld for at forfølge nogle af disse oplevelser, viser andre nylige rapporter.
Næsten to ud af fem Gen Z- og Millennial -rejsende har brugt op til $ 5.000 på billetter alene til destinationslivebegivenheder, fundet en nylig undersøgelse fra Bread Financial.
Hvorfor koncertbilletter blev så dyre
Dynamisk prisfastsættelse er delvis skylden for den eskalerende prismærke, ifølge Joe Bennett, en retsmedicinsk musikolog ved Berklee College of Music.
Oprindeligt myntet af økonomer i slutningen af 1920’erne henviser dynamisk prisfastsættelse af opkrævningen af en højere pris på et tidspunkt med større efterspørgsel. Forbrugerne forbinder det ofte med skiftende flybilletpriser eller hvordan ride-hailing-tjenester justerer billetpriser på travle tidspunkter, sagde Bennett.
“Vi ved alle, at hvis du leder efter en Uber eller Lyft, er der visse tider om natten, hvor det er dyrere. Markedet ser ud til at have tilpasset sig det,” sagde han. “Men koncertbilletter var generelt en fast pris.”
Det er ikke længere tilfældet. Og nu er der øget opmærksomhed-og kontrovers-omkring den praksis, når det kommer til at købe meget efterspurgte begivenhedsbilletter.
Mere fra personlig økonomi:
‘Jeg græder meget, men jeg er så produktiv, det er en kunst’
Recession Pop: Hvordan musik rammer økonomiske tendenser
‘Jeg leder efter en mand i finans’
Hvordan og når der bruges dynamisk prisfastsættelse, er kunstnerens eller ledelsens skøn, ifølge Andrew Mall, lektor i musik ved Northeastern University – og det bestemmes ofte under radaren.
Men med så mange nylige højprofilerede ture, “er det helt sikkert dynamisk prisfastsættelse steget i spidsen for koncertgæsternes opmærksomhed,” fortalte han for nylig til CNBC.
Ticketmaster er under efterforskning i Storbritannien for sin nylige brug af dynamisk prisfastsættelse i salget af genforeningskoncerter fra Britpop Band Oasis.
Mange Oasis -fans tog til sociale medier for at klage over, at de endte med at betale mere end det dobbelte af pålydende værdien af billetten uden advarsel. Bandet sagde, at det ville opgive praksis for det nordamerikanske ben på sin turné.
Swift nægtede angiveligt at dynamisk prissætte sine epoker -turnébilletter, fordi “hun ikke ville gøre det mod sine fans,” fortalte Jay Marciano, formand og administrerende direktør for AEG Presents, som promoverede begivenheden, HITS Daily Double i oktober.
Hvordan billetpriser udviklede sig
I hele 21st Century, indtægter fra indspillet musik er gået ned, mens indtægterne fra live musikbegivenheder er steget. I midten af 2000’erne leverede koncerter “en større indkomstskilde for kunstnere end rekordsalg eller udgivelse af royalties,” skrev økonom Alan Krueger i et papir om de økonomiske spørgsmål og tendenser i rock and roll-industrien.
Live musikindustriindtægter sprang 25% i 2023 alene, ifølge data fra Statista.
Ticketmaster i 2011 introducerede først en tidlig version af dynamisk billetpriser, som nu er standarden for salg af live musikbilletter.
I de senere år blev “billetsalg skøre” drevet af efterspørgsel efter pentemisk ophæng og en stigning i Megastar Stadium-ture, sagde Bennett.
”Du kan se, hvorfor det er fristende,” sagde han. “Den levende musikindustri forlader konstant penge på bordet, som fans ville betale. Dynamisk prisfastsættelse er en slags kapitalistisk uundgåelighed i betragtning af kræfterne, der spiller, men jeg vil ikke leve i en verden, hvor det koster $ 1.000 For min datter at se Taylor Swift. “
Stadig er det nu almindeligt, at billet-sælgende platforme opkræver mere pr. Billet afhængigt af efterspørgslen efter begivenheden på ethvert givet tidspunkt-uanset om forbrugere kan lide det eller ej, ifølge Matt Schulz, LendingTree’s Chief Credit Analyst.
”Det er ikke meget populært, som du måske forestiller dig,” sagde Schulz. “Virksomheder og musikere forsøger at se, hvad markedet vil bære, og det gør tingene virkelig vanskelige for forbrugeren.”
Hvorfor dyre billetter er her for at blive
“Forbrugerne kan ikke lide ideen om dynamisk prisfastsættelse, men der er en fornyet ‘Yolo’ [you only live once] Holdning i de sidste par år siden pandemien og i stigende grad det driver en djævel-kan-pleje-tilgang, når det kommer til at bruge på skønsmæssige oplevelser, “sagde Greg McBride, finansanalytiker på Banklate.com.
Selv med husholdningsbudgetter anstrengte “Du kommer til et punkt, hvor der bare er nogle oplevelser, hvor forbrugerne trækker linjen og siger, det er ikke noget, jeg er villig til at give op,” sagde han.
Billetsælgere er tilsyneladende også opmærksomme på denne mentalitet.
“Vores forskning fortæller os konsekvent, at koncerter er en højeste prioritet for skønsmæssige udgifter, og en af de sidste oplevelser, som fans vil skære ned på,” sagde Live Nation på et kvartalsvis indtjeningskald i 2023.
Men da forbrugerne fortsætter med at skåne nogen udgifter til at se deres yndlingsartist eller gruppe, betyder det, at det betyder, at dynamisk prisfastsættelse er her for at blive, i det mindste for nu.
“Den levende musiksektor har lænet sig ind i denne holdning i lang tid,” sagde det nordøstlige universitets indkøbscenter.
