Folk venter på linje med en forsinket flyvning i Newark International Airport den 5. maj 2025 i Newark, New Jersey.
Spencer Platt | Getty Images
Lufttrafikcontrollere mistede kontakten med fly, der kørte mod og fra Newark Liberty International Airport i sidste uge, sagde deres fagforening og detaljerede en udstyrsfejl, der førte til massive flyforsinkelser og rejste flere bekymringer over aldrende amerikansk luftfartsinfrastruktur og personalemangel.
De controllere, der styrer flyvninger ind og ud af New Jersey lufthavn den 28. april “mistede midlertidigt radar og kommunikation med flyet under deres kontrol, ikke i stand til at se, høre eller tale med dem,” sagde National Air Traffic Controllers Association, deres fagforening i en erklæring.
Staffingsmangel fulgte hændelsen, som var så alvorlig, at nogle af de involverede controllere “har taget fri til at komme sig efter stresset af flere nylige strømafbrydelser,” sagde Federal Aviation Administration mandag.

Der var mere end 1.500 forsinkelser i New Jersey lufthavn i sidste uge, ifølge Flight-Tracker Site FlightAware, som forstyrrelser stablet på grund af mangel på flytrafikcontrollere.
“Vores forældede lufttrafikstyringssystem påvirker vores arbejdsstyrke,” sagde FAA. “Vi arbejder på at sikre, at det aktuelle telekommunikationsudstyr er mere pålideligt i New York -området ved at etablere en mere modstandsdygtig og overflødig konfiguration med de lokale udvekslingsselskaber.”
FAA og Unionen sagde ikke, hvor længe strømmen varede, men Bloomberg rapporterede og citerede folk, der var fortrolige med sagen, at det var næsten 90 sekunder.
United Airlines Sagde fredag, at det vil skære 35 flyvninger om dagen fra sit New York City Area Hub i Newark på grund af forsinkelserne i håb om at sætte mere slap i systemet og lette forstyrrelser.
I en note til kunderne sagde administrerende direktør Scott Kirby fredag, at sidste uges “teknologiproblemer blev sammensat, da over 20% af FAA -controllerne for EWR gik ud af jobbet.”
“Denne særlige flyvekontrolfacilitet er blevet kronisk underbemandet i årevis, og uden disse controllere er det nu klart – og FAA fortæller os – at Newark lufthavn ikke kan håndtere antallet af fly, der er planlagt til at operere der i de kommende uger og måneder,” sagde Kirby i sin note.
Unionen benægtede, at controllerne gik ud af jobbet og forklarede, at arbejdstagere tog sig fri i henhold til loven om kompensation af føderale medarbejdere, der “dækker alle føderale ansatte, der er fysisk såret eller oplever en traumatisk begivenhed på jobbet.”
USA har været udsat for en mangel på lufttrafikcontrollere i årevis. Trump -administrationen rullede for nylig nye incitamenter til at ansætte og beholde controllere, der er forpligtet til at gå på pension i en alder af 56.
FAA flyttede sidste år controllere, der er ansvarlige for fly, der ankom og afgav fra Newark fra en facilitet på Long Island i New York til en anden facilitet i Philadelphia, i håb om at reducere overbelastede controllere, der også håndterede trafik til New York Citys store lufthavn.
Airspace er nogle af de mest overbelastede i verden.
“Havnemyndigheden har investeret milliarder for at modernisere Newark Liberty, men disse forbedringer afhænger af et fuldt bemandet og moderne føderalt lufttrafikssystem,” sagde Havnemyndigheden i New York og New Jersey, der fører tilsyn med de store lufthavne i New York City -området, i en erklæring mandag. “Vi fortsætter med at opfordre FAA til at tackle den løbende personalemangel og fremskynde opgraderinger af langvarig teknologi, der fortsætter med at forårsage forsinkelser i landets travleste luftkorridor.”
Den amerikanske transportsekretær Sean Duffy besøgte i sidste uge Philadelphia -anlægget og sagde, at han vil afsløre planer for et “splinterny lufttrafikstyringssystem” denne uge.
“Det system, vi bruger, er ikke effektivt til at kontrollere den trafik, vi har i dag,” fortalte han journalister i sidste uge.
På trods af den aldrende teknologi understregede Duffy, at systemet er sikkert, fordi FAA vil bremse, hvis ikke jord, fly helt, hvis lufttrafikbekæmpere har kapacitetsbegrænsninger.
