Andrew Bret Wallis | DigitalVision | Getty billeder
Flere forbrugere køber rejseforsikring under den føderale regerings nedlukning – men disse forsikringer tilbyder muligvis ikke den samlede beskyttelse, som købere forventer.
Meget afhænger af det med småt, sagde eksperter.
Squaremouth, en online platform til sammenligning af rejseforsikringspolicer, har set mængden af forsikringstilbud stige 8,5% år-over-år mellem 1. oktober og 27. Salget er steget med 7,9% i samme periode.
Købere ser ud til at sikre sig mod den økonomiske risiko for, at regeringens nedlukning hæver deres rejseplaner, sagde eksperter. Flyveledere og TSA-agenter er vigtige statsansatte, der arbejder uden løn, og i tidligere nedlukninger er rejsen blevet forstyrret.
Hopper, et rejsewebsted, har set køb af “forstyrrelsesassistance”, som tilbyder visse beskyttelser i tilfælde af flyaflysninger eller forsinkelser, stige med 35 % mellem midten af september (før nedlukningen) og begyndelsen af oktober (efter den begyndte).
“Vi ser det igen og igen, når flyforsinkelser eller aflysninger er meget i nyhederne,” Patrick Steadman, Hoppers chef for disruptionsassistance.
Rejseforsinkelser er allerede ved at tage til
Elijah Nouvelage/Bloomberg via Getty Images
“Væsentlige” arbejdstagere som flyveledere og TSA-agenter arbejder uden løn under en nedlukning, mens andre er fyret. Det øger chancerne for personalemangel og deraf følgende lufthavnsforsinkelser.
Flyforsinkelser er allerede steget under lukningen, og flyselskaberne har i de seneste uger advaret om sandsynlige flyforsinkelser, jo længere det politiske dødvande trækker ud.
Nedlukningen, som startede 1. oktober, er allerede den næstlængste i USA’s historie.
I mellemtiden nærmer slutningen af året ferier, historisk set blandt de travleste sæsoner for rejser, sig hastigt. For eksempel blev mere end 3 millioner mennesker screenet i amerikanske lufthavne søndagen efter Thanksgiving i 2024, hvilket slog en endagsrekord.
Omkring 45 % af amerikanerne planlægger at bruge penge på fly eller hoteller i denne feriesæson, ifølge en NerdWallet-undersøgelse offentliggjort i oktober. De forventer at bruge et gennemsnit på 2.586 $ til sådanne udgifter og tilsammen 311 milliarder $, fandt de.
“I sidste ende, [travel] er (i vores sind) det, der sandsynligvis bringer denne nedlukning til en afslutning,” skrev Chris Krueger, en strateg ved Washington Research Group, i et notat 29. oktober. “Når TSA begynder at mangle lønsedler, vil lufthavnslinjer (og dækning) sandsynligvis tvinge en løsning frem som i tidligere nedlukninger,” skrev han.
Flyveledere, der allerede er mangelvare, gik glip af deres første fulde lønseddel tirsdag.
Den længste amerikanske nedlukning, under præsident Donald Trumps første embedsperiode, varede 35 dage og sluttede, efter at mangel på flyveledere snerrede flyrejser i New York-området. TSA-screenere kaldte syge i forhøjet antal, da de blev bedt om at arbejde uden løn.
Hvad rejseforsikring dækker og ikke dækker
Flyforsinkelser eller aflysninger kan i visse tilfælde få forbrugerne til at påtage sig uforudsete omkostninger til overnatning og måltider eller gå glip af forudbetalte aktiviteter som f.eks. ture.
Men rejseforsikringen dækker ikke altid forbrugerne for sådanne omkostninger, hvis nedlukningen ændrer deres rejseplaner.
For eksempel vil rejsende sandsynligvis ikke være dækket, hvis de går glip af et fly, fordi de sidder fast i en lang sikkerhedslinje i lufthavnen, sagde Terra Baykal, senior marketing manager hos World Nomads, et rejseforsikringsselskab.
Hun anbefaler folk at ankomme mindst tre timer før afgang, selv for indenrigsflyvninger, da nedlukningen fortsætter for at forhindre lange køer i at afspore en tur.

World Nomads ser typisk sit forsikringssalg falde på denne tid af året, men de er faldet mindre end normalt med lukningen, sagde Baykal.
I 2024 oplevede virksomheden et fald på 17 % i solgte rejseforsikringsplaner i USA, fra perioden 5. til 30. september til 1. til 26. oktober. De faldt med et mindre beløb, 10 %, i år, hvilket tyder på, at der har været mere efterspørgsel midt i nedlukningen, sagde Baykal.
Rejseforsikring er i vid udstrækning beregnet til at dække uforudsigelige begivenheder, sagde Chrissy Valdez, senior direktør for operationer hos Squaremouth.
Men nedlukningen er nu en forudsigelig begivenhed, sagde Valdez. Det betyder, at forsikringer købt den 1. oktober eller senere sandsynligvis ikke vil dække visse krav.
For eksempel kan en føderal arbejdstager, der købte rejseforsikring efter 1. oktober og derefter blev afskediget eller fritstillet på grund af nedlukningen, muligvis ikke være i stand til at annullere deres rejse og kræve forsikringsydelser under en “annuller af arbejdsmæssige årsager”-klausul, sagde Valdez.
Rejsende kan få indirekte dækning under nedlukningen i nogle tilfælde, afhængigt af deres forsikringspolice og flyselskabernes erklærede begrundelse for en flyafbrydelse, sagde eksperter.
De fleste forsikringsselskaber kræver, at der er en “fælles transportør”-afbrydelse, som en mekanisk fejl, for at kunne betale fordele, sagde Valdez.
Så længe et flyselskab kategoriserer enhver form for forstyrrelse – såsom mangel på flyveledere – som en “fælles luftfartsselskab” forsinkelse eller afbrydelse, kan rejsende kvalificere sig til forsikringsgodtgørelse, skrev Squaremouth-talsmand Lauren McCormick i et nyligt blogindlæg.
“Selv under en regeringsnedlukning er mange rejseforstyrrelser dækket under kategorien ‘fælles transportør’,” skrev hun. “I bund og grund er dette et smuthul, der kan give dig mulighed for at kræve refusion som et indirekte resultat af nedlukningen,” tilføjede hun.

Der er generelt også forbehold og grænser for rejseforsikringer, såsom dollargrænser for visse fordele og kravet om, at en forsinkelse varer i et minimum af tid.
Visse valgfrie politiske fordele, som “annuller af en hvilken som helst grund”-bestemmelser, kan give rejsende yderligere fleksibilitet, hvis de ønsker at aflyse en kommende rejse i stedet for at risikere hovedpine af en forsinkelse eller aflysning, sagde Baykal, fra World Nomads.
Disse fordele kommer dog også med forbehold: For eksempel kræver mange forsikringsselskaber, at forsikringstagere annullerer mindst to dage før deres rejse starter. Forsikringsselskaberne refunderer generelt ikke forsikringstagere for de fulde omkostninger ved rejsen; de kan for eksempel refundere 75% af ikke-refunderbare rejseomkostninger, sagde Baykal.
“Vi anbefaler altid, at en kunde læser politikdetaljerne igennem, hvis det kommer til punktet med et krav,” sagde hun.
Separat har flyselskaber afgivet forskellige økonomiske forpligtelser over for rejsende, der oplever flyforstyrrelser, som er beskrevet på et dashboard, der vedligeholdes af det amerikanske transportministerium.
