Et lufthavnskontroltårn ses i Newark Liberty International Airport, den 6. maj 2025 i Newark, New Jersey.
Andres Kudacki | Getty Images
Lufttrafikcontrollere har været under belastning i årevis, men en 90-sekunders udstyrssvigt i sidste uge udsatte, hvordan årtiers personalemangel, underinvestering og patchwork-løsninger for dem, der styrer fly gennem nogle af verdens mest overbelastede luftrum, tager deres vejafgift.
Stoppet udløste også hundreder af forsinkelser i flyvningen og forstyrrede rejsen for tusinder af rejsende i dage – igen.
Hvad skete der?
Om eftermiddagen den 28. april stod lufttrafikcontrollere på et anlæg i Philadelphia, der er ansvarlige for at vejlede fly til og fra Newark Liberty International Airport i New Jersey, mørke radarskærme og ikke var i stand til at tale med fly i mere end et minut.
Stoppet varede ca. 30 sekunder. Det tog yderligere 30 til 60 sekunder for fly at dukke op igen på radarscopes, ifølge Federal Aviation Administration.
United Airlines ‘kaptajn Deon Byrne tjekker sin telefon, da hun ankommer til Terminal C i Newark Liberty International Airport, den 6. maj 2025 i Newark, New Jersey.
Andres Kudacki | Getty Images
Piloter til større amerikanske flyselskaber siger, at de er specielt uddannet til at håndtere sådanne strømafbrydelser.
Men et strømafbrydelse på endnu et par sekunder “er en evighed for flyvekontrollører,” sagde Jeff Guzzetti, en pensioneret luftsikkerhedsundersøger for US National Transportation Safety Board og FAA.
Hændelsen, som ikke var første gang udstyrsafbrydelser ramte anlægget, var så skurrende, at nogle har “taget fri til at komme sig efter stresset af flere nylige strømafbrydelser,” sagde FAA.
Mere end 1.500 Newark -fly blev forsinket i sidste uge ifølge FlightAware. United Airlinesder kører et knudepunkt ud af Newark, sagde, at det skærer 35 flyvninger om dagen fra sin tidsplan for at lette belastningen på dens drift og kunder.
En Newark -landingsbane er også blevet lukket for byggeri, hvilket tilføjer forstyrrelser.
Nye trin
Onsdag sagde FAA, at det ville øge personalet på Philadelphia -anlægget og arbejde for at løse kommunikationslinjer, der foder data til controllere der til Newark -flyvninger. Den sagde, at det planlægger at installere et midlertidigt backup -system der for at “give redundans under kontakten til et mere pålideligt fiberoptisk netværk.”
Transportsekretær Sean Duffy er indstillet til at annoncere en større opgraderingsplan for det amerikanske lufttrafikstyringssystem torsdag, hvilket kan kræve, at Kongressen godkender milliarder i yderligere finansiering.
“Vi har computere, og jeg dræber dig ikke i dag i 2025, der er baseret på Windows 95 og disketter,” sagde Nick Daniels, præsident for National Air Traffic Controllers Association, i et interview i marts.
FAA sidste år sagde, at gennemsnitsalderen for dens tårne er 40, og at de fleste radarsystemer nærmer sig 40 år gamle. “Aldringsfaciliteter tilføjer risikoen for systemet, herunder risiko for serviceforstyrrelser,” sagde det.
Folk venter på linje med en forsinket flyvning i Newark International Airport den 5. maj 2025 i Newark, New Jersey.
Spencer Platt | Getty Images
Ulykke trækker hastighed
Den 28. april -hændelse og tidligere strømafbrydelser forårsagede ingen ulykker, men fejlene rejste flere bekymringer om et forældet system og kronisk mangel på flytrafikcontrollere, især i det travle luftrum omkring New York City.
Amerikanske lufttrafikcontrollere håndterer omkring 45.000 flyvninger om dagen samlet ifølge FAA.
Det presserende til at løse dvælende problemer nåede et nyt niveau, efter at en sort hawk hærhelikopter kolliderede med en American Airlines Regional Jet den 29. januar og dræbte alle 67 personer om bord på flyet. Det var den dødeligste luftulykke i USA siden 2001.
“Det tog en dødelig midair -luftfartsulykke at forekomme for at få alles opmærksomhed,” sagde Guzzetti.
Hvorfor er Newark sådan et problem?
Newark beskæftiger sig allerede med pladsbegrænsninger til at begynde med.
Det håndterede omkring 414.000 flyvninger sidste år, 11% færre end John F. Kennedy International Airport, i Queens, New York, ifølge data fra deres operatør, Havnemyndigheden i New York og New Jersey. Men Newark er omkring halvt JFKs størrelse.
Teknologiske fejl og personaleunderskud har været særligt hårde på Newark i de seneste dage. Sidste år flyttede FAA controllere, der håndterer Newark fra en facilitet på Long Island, New York – hvor fly også sekventeres til og fra LaGuardia lufthavn og JFK i Queens – til en fjernstation i Philadelphia. Flytningen var beregnet til at lette overbelastning og belastning på Long Island -anlægget, men der er stadig problemer.
En indvendig udsigt over Newark lufthavn, når rejsende står over for otte lige dage med massive forsinkelser, United Airlines annullerer ruter og personalemangel i Newark, New Jersey, USA, den 6. maj 202
Mostafa Bassim | Anadolu | Getty Images
Mangel med lufttrafik personale har irriteret flyselskabsledere, der er ivrige efter at drage fordel af en stærk efterspørgsel, men er begrænset og står over for høje omkostninger på grund af mangel på controllere.
“Husk, at denne særlige lufttrafikstyringsfacilitet er blevet kronisk underbemandet i årevis, og uden disse controllere, er det nu klart – og FAA fortæller os – at Newark lufthavn ikke kan håndtere antallet af fly, der er planlagt til at operere der i de kommende uger og måneder,” fortalte United CEO Scott Kirby til kunderne fredag, idet de annoncerede planer.
Før 26. april blev fire flyvninger om dagen annulleret i Newark i april i gennemsnit, men det steg til 39 om dagen til mandag, ifølge Aviation Analytics -firmaet Cirium. Cirka 80% af flyvningerne var planlagt i april før denne dato, men faldt til 63%, “langt under industrienormer,” sagde Cirium.
Bremser det ned
Den amerikanske transportsekretær Sean Duffy taler til medierne uden for Det Hvide Hus i Washington, DC, USA, 6. maj 2025.
Kent Nishimura | Reuters
Duffy har sagt, at flyrejser er sikre. Efter et besøg på Philadelphia -anlægget i sidste uge sagde han, at FAA vil langsomt, hvis ikke standse, ankomster helt, hvis der er mangel på lufttrafikcontrollere.
Uniteds administrerende direktør, Kirby, fortalte medarbejderne i et memo onsdag, at det er sikkert at flyve til og fra Newark. Han sagde, at transportørens piloter har tusinder af timers erfaring og træning i procedurer til “følge for at genoprette kommunikation, hvis controllere mister radiokontakt for at navigere i flyet sikkert til sin destination.”
Flyselskaber har søgt kapacitetsgrænser for at hjælpe overbelastningen, og den sidste forstyrrelse var ingen undtagelse.
“United har opfordret den amerikanske regering i * år * til at bruge sin myndighed til effektivt at begrænse antallet af flyvninger til, hvad lufthavnen realistisk kan håndtere,” sagde Kirby i en note til medarbejderne fredag. “Tidligere undladelse af at foretage disse ændringer havde ført til de omstændigheder, som forenet og vigtigst af alt, vores kunder nu står overfor.”
I 2016 lettede FAA flyvebegrænsninger i lufthavnen, og Kirby sagde, at FAA skulle vende tilbage til forudgående regler.
”Det er længe tid til at behandle EWR som kronjuvelen, som det er,” fortalte han medarbejderne i onsdagen ved hjælp af lufthavnens kode. ”Vi fortsætter med at arbejde tæt sammen med FAA og [Transportation Department] For at få EWR fast en gang for alle og levere landet det førsteklasses lufttrafiksystem, det fortjener. “
Tilføjelse af lufttrafikcontrollere
USA har omkring 10.800 lufttrafikbekæmpere, der ikke er kort efter sit fulde bemandingsmål med 3.000, ifølge Controllers Union, NATCA.
“I løbet af de sidste otte år har vi haft 146.000 ansøgere, og vi har ansat 7.905 af dem,” sagde Chris Wilbanks, vicepræsident for missionsstøtte ved FAA, der er ansvarlig for controller -ansættelse og træning, i interviewet i marts. “Mindre end 10% af de mennesker, der ansøger om jobbet, gør faktisk det til [Oklahoma training] Academy og studerer derefter for at gå ud i marken. “

I det foregående regnskabsår var FAAs mål at ansætte 1.800 controllere.
“Vi mister 35% af dem på akademiet. Vi mister yderligere 20%, når de kommer i marken, på jobuddannelsen. Så vi netto 1.800 controllere,” sagde Wilbanks.
Det voldsomme job kræver, at lufttrafikbekæmpere går på pension i en alder af 56, og ansøgere til akademiet kan ikke være ældre end 30. Mange er tvunget til at arbejde seks-dages arbejdsvejr på grund af manglen.
Duffy er for nylig flyttet for at øge økonomiske incitamenter, som højere løn for flyvekontrollører. Startløn er omkring $ 45.000, sagde fagforeningens Daniels, skønt medianlønnen for en amerikansk lufttrafikcontroller er $ 144.580 om året, ifølge den amerikanske arbejdsafdeling.
