Samtaler på sociale medier om at rejse i Thailand steg 60% efter premieren af den tredje sæson af “The White Lotus” den 16. februar.
Dataene målte sociale medier skrav i løbet af de tre dage før og efter showets udsendelse, ifølge Social Media Analytics Company Sprout Social.
Den Emmy-vindende HBO-serie forventes at trække en stigning i rejseinteressen til den thailandske ø Koh Samui, den seneste indstilling af showet-som det gjorde til Maui, Hawaii og Sicilien, Italien, i henholdsvis sæsoner en og to.
Showets evne til at trække turismeinteresse til sine filmplaceringer er så indflydelsesrig, at det er kendt som “White Lotus Effect.”
“The White Lotus” blev nævnt på sociale medier næsten 1.385.000 gange af næsten 500.000 unikke forfattere fra 16. til 26. februar, ifølge Sprout Social. De fleste samtaler kom fra Thailand (86.016), efterfulgt af De Forenede Stater (45.728) og Brasilien (18.613), fortalte virksomheden til CNBC Travel.
Patrick Schwarzenegger spiller rollen som “Saxon Ratliff” i den nye sæson af “The White Lotus.”
Billy HC Kwok | Getty Images Entertainment | Getty Images
Samtalerne fik mere end 8,4 millioner engagementer – for det meste fra likes, kommentarer og aktier – hvoraf 85% var positive, sagde det. For de stillinger, der specifikt nævner Thailand, steg stemningen imidlertid til 99%, ifølge Sprout Social.
Dette er vigtigt, fordi rækkevidden af disse stillinger er så enorm, sagde Rachael Goulet, selskabets direktør for sociale medier.
“Der var mere end 775 millioner tilfælde, hvor samtaler, der nævnte både ‘White Lotus’ og Thailand, dukkede op på brugernes feeds,” sagde Goulet. “For kontekst er den amerikanske befolkning lidt over 340 millioner, så på mere end 2x indikerer 775 millioner potentielle indtryk ikke bare en stærk tendens på sociale medier; det indikerer et bredere kulturelt øjeblik.”
Dataene er baseret på samtaler på sociale medier på tværs af X, YouTube, Reddit og Tumblr, sagde Sprout Social.
“Folk taler ikke bare om showet som noget at se på; de taler om det som en grund til at rejse til Thailand,” sagde Goulet.
Søgningsrenter og hotelrenter er hoppet i Koh Samui, Thailand, efter opmærksomheden bragt til det af HBO Hit Television -serien “The White Lotus.”
Oleh_slobodeniuk | E+ | Getty Images
Desuden har denne sæson noget tidligere ikke havde – kraften i en popstjerne.
Rollebesætningen inkluderer Lalisa Manobal-mere almindeligt kendt som Lisa fra K-pop-gruppen Blackpink. Manobal, der har omkring 105 millioner følgere på Instagram, debuterede som “Mook” i den seneste sæson.
Hotel- og restaurantbookinger
Men det er ikke alle snak – rejsesøgninger er hoppet i mange tilfælde måneder før den tredje sæson startede.
Søg i renter i Four Seasons Resort Koh Samui, showets vigtigste filmplacering, steg 370% i Hong Kong i januar år for år, ifølge Expedia.
I de to uger efter den tredje sæsons premiere sprang søgninger efter ture til Koh Samui 115% i Singapore, 95% i USA og 70% i Australien, viste Expedias data.
Booking er også op. Siden sæsonpremieren har Trip.com oplevet en vækst fra år til år på næsten 30% i fly- og hotelbookinger til Koh Samui, ledet af Tyskland, Det Forenede Kongerige og Frankrig.
Den “hvide lotuseffekt” øger muligvis også interessen for andre dele af Thailand.
Kortvarige udlejningsbookinger i Thailand steg næsten 500% i de to dage efter sæsonen tre premiere sammenlignet med den samme periode fra 2024, ifølge Property Management Platform Guesty, hvis software Powers Reservations på Airbnb og Booking.com blandt andre.

De årlige natlige priser for kortvarige huslejer steg også-ca. 28% fra februar 2024, ifølge Guesty.
Gennemsnitlige daglige priser på hoteller steg 10% i de to uger før og sæsonpremieren ifølge Expedia. Det er på toppen af stigende satser, der begyndte at klatre under den post-pandemiske rejsebølge.
“The White Lotus” kan endda øge restaurantreservationer ud over Thailands bredder. Bookinger på thailandske restauranter i USA steg 16% i ugen efter showets premiere, ifølge Reservation Service OpenTable.
Bekymringer for overturisme
Dr. Guy Llewellyn, adjunkt ved EHL Hospitality Business School, sagde, at “White Lotus Effect” demonstrerer Den magt, som popkulturen har på rejsendenser, især hos yngre rejsende, der bruger sociale medier til rejseinspiration.
Han sagde imidlertid, at tidligere forekomster af skærmturisme tjener som forsigtige historier.
Filmen “The Beach”, med Leonardo DiCaprio med hovedrollen, bragte store mængder besøgende til Maya Bay, som midlertidigt blev lukket for at rehabilitere sin marine biologi i 2018.
Brunocoelhopt | Istock | Getty Images
“2000 -filmen ‘The Beach’ førte til en massiv tilstrømning af turister til Maya Bay, hvilket forårsager alvorlig miljøskade,” fortalte han til CNBC -rejsen og henviste til bugten fra Thailands Phi Phi -ø. “Mens øget turisme medfører økonomiske fordele, kan en ikke -styret stigning føre til overturisme, stigende omkostninger for lokalbefolkningen og miljøforringelse.”
Llewellyn sagde, at Thailand skulle forudse disse udfordringer og fremme mindre kendte destinationer og off-peak-rejser, mens de overvejer besøgende tillader til skrøbelige områder.
“I sidste ende giver” White Lotus Effect “en mulighed for Thailand til at omforme sin turistfortælling,” sagde han.
