Shingo Akikuni er bedst kendt som kokken på Shingo, en japansk restaurant med en-michelin-stjernet i Miami.
Han voksede op i Japan og vender årligt tilbage som besøgende.
Den fjerde generation af sushi-kok fortalte CNBC rejser, hvordan han bruger sin tid der.
Hvor han spiser
Ginza Sushi Aoki
Akikunis første anbefaling er, hvor han blev trænet som kok. Restauranten – som blev åbnet for over 50 år siden – ledes af en kok, der “stiller sig til rådighed for ikke kun lokale, men også mennesker, der besøger fra udlandet,” sagde Akikuni gennem en oversætter.
Noda
For flere moderne smagsoplevelser anbefaler Akikuni besøgende, der prøver fusionsrestauranter, der drives af kokke, der blev trænet i forskellige dele af verden. En sådan restaurant er Noda, der gifter sig med japanske teknikker og ingredienser med fransk indflydelse.
”Ud over madlavningen elsker han virkelig vinparringen,” fortalte hans oversætter til CNBC Travel.
Restaurantreservationer foretages normalt over telefonen i Japan, sagde Akikuni. For at undgå sprogbarrierer anbefaler han, at rejsende foretager forbehold gennem deres hotel concierge.
Toranomon Yokocho
Akikuni foreslår også at spise på en Yokocho, en gyde foret med gadesælgere og barer.
Toranomon Yokocho, et nyere madcenter i Japan, er en moderne overtagelse af Yokocho -konceptet – selvom det er oprettet i en “dejlig udvikling,” sagde han. Mad der går ud over det japanske køkken, og besøgende kan “prøve lidt af alt sammen ét sted.”
Hvor han drikker
God musikbar
Akikuni anbefaler vinylmusikbaren, da den har en omfattende pladesamling og live handlinger fra mandag til lørdag. Baren har gode cocktails, et lydsystem af høj kvalitet og er stort nok til grupper af venner, sagde han.
Good Music Bar, der ligger i Kita-Aoyama, har DJs, der spin plader, sagde Akikuni.
Kilde: Hals Akini
Kasumicho Arashi
Den skjulte bar er kendt for sine frugtbaserede cocktails, sagde Akikuni. Det er gemt i kælderen i et hus i boligområdet Nishiazabu. Speakeasy inkorporerer “Great Farm Fresh -genstande” i sin menu, sagde han.
SG Club
Denne ejes af Shingo Gokan, som Akikuni kaldte “en af de mest berømte bartendere i denne generation.” Gokan, der vandt 2021 Industry Icon Award fra verdens 50 bedste organisation, ejer også en Speakeasy, SIP & Guzzle, i New York City.
Baren, der “har været populær i lang tid,” har tre unikke gulve med forskellige menuer og et cigareværelse, sagde Akikuni.
Hvad han gør
Tokyo tilbyder mange pletter til sightseeing, og Akikunis favoritter er Meiji Jingu -helligdommen og Toyosu -markedet.
Meiji Jingu Shrine
Helligdommen-uden tvivl Tokyos mest berømte-er et must-see, sagde han. Helligdommen blev bygget i 1920 i det travle kvarter i Shibuya.
”Det er en stor pause fra byens trængsel og travlhed,” sagde han.
Det er gratis at komme ind og ligger i en menneskeskabt skov. Det åbner omkring solopgang og lukker omkring solnedgang.
Toyosu Market
Akikuni sagde, at han besøger Toyosu Fish Market hver gang han er i Tokyo. På markedet – den største i Japan, på omkring 4 millioner kvadratmeter – ser han de leverandører og leverandører, der lagerfører sin Miami -restaurant, sagde han.
Den tidlige morgen tunauktion er en populær attraktion der. Besøgende kan afstemning for chancen for at se auktionen tæt på, ifølge Japan National Tourism Organization’s websted. I januar blev der solgt en blåfin-tun på 608 pund for omkring 1,3 millioner dollars-den næsthøjeste pris, der blev betalt siden auktionen, begyndte i 1999.
Kokken Akikuni med en leverandør på Toyosu Fish Market.
Kilde: Hals Akini
Besøgende, der ikke vinder lotteriet, kan stadig se, at købere byder på deres valg fra længere væk, og køber også nogle friske fisk til morgenmad efter.
Toyosu Fish Market er kendt som “Bedste i verden”, men færre mennesker ved om Toyosu Fruit and Vegetable Market, sagde Akikuni.
”Japanske mennesker er generelt meget dedikeret til det håndværk, de har,” sagde han. “Så hvis de er en jordbærbonde, prøver de at dyrke de allerbedste jordbær.”
Hvor han handler
Omotesando og Harajuku
Mens kvarteret Ginza er hjemsted for mange internationale mærker, anbefaler Akikuni at shoppe på Omotesando i stedet i nabolaget af Harajuku.
Begge har butikker, som besøgende kun vil “finde i Tokyo,” sagde han.
Omotesando, kaldet Champs Élysées of Tokyo, er en avenue med ikoniske japanske modehuse som Comme des Garçons og Issey Miyake. Det er også hjemsted for Omotesando Hills, et indkøbskompleks med mere end 130 butikker.
Harajuku er imidlertid kendt for sin subkultur og finurlige mode. Begge områder er gåbare og lette at udforske, sagde Akikuni, med vintage butikker, hvor besøgende kan hente luksus og trendy stykker.
Hvor han bliver
Imperial Hotel og Aoyama Grand Tokyo
Akikuni foretrækker to hoteller i Tokyo, som begge tilbyder forskellige oplevelser.
Det kejserlige hotel ligger tæt på det kongelige palads. Det åbnede i 1890 for at byde udenlandske besøgende velkommen, ifølge hotellets websted.
Det traditionelle begreb om japansk gæstfrihed – eller “Omotenashi” – er det, der trækker ham til hotellet, sagde Akinkuni. Det er som at se “ind i fortiden af, hvordan standarden for gæstfrihed blev skabt” i landet, sagde han.
Den moderne Aoyama Grand Tokyo er en god mulighed for shopping i Harajuku eller Omotesando. Det er tæt på begge kvarterer, og maden er fremragende, sagde han.
