En Southwest Airlines Boeing 737 Max skubbes tilbage fra porten i San Diego International Airport i San Diego, 24. august 2024.
Kevin Carter | Getty Images
Southwest Airlines Annonceret tirsdag, hvad der engang var utænkeligt: det vil begynde at opkræve kunder for at kontrollere deres bagage.
Det er en 300 millioner dollars gamble. Sidste år sagde Southwest, at dens “strenge forskning” fandt, at den ville miste så meget i markedsandelen, hvis den begyndte at opkræve taskegebyrer. Politikken har adskilt Southwest fra sine konkurrenter i årtier.
At slippe af med sin berømte “To tasker Fly Free” -strategi er en del af et massivt skub på transportøren for at grøfte sine mangeårige kundefrigør og politikker. Southwest annoncerede også sidste år, at det bevæger sig fra åbne siddepladser til en kabine med en enkelt klasse for at skaffe indtægter. En anden ændring, der blev annonceret tirsdag: Basic Economy -billetter, der ikke tillader gratis ændringer.
Her er hvad rejsende har brug for at vide om de nye politikker:
Hvem betaler for tasker?
Rejsende, der køber enhver billet undtagen Southwests forretningsudvalg af topniveau, skal betale gebyrer for at kontrollere poser. Kunder, der køber en Business Select -billet, vil være i stand til at kontrollere to poser gratis.
Top-tier A-listens foretrukne hyppige flyerprogrammedlemmer får også to kontrollerede poser gratis. Medlemmer af A-list-niveau vil være i stand til at tjekke en taske gratis, ligesom dem med et sydvestlige kreditkort.
Hvor meget koster det at tjekke en taske?
Southwest afslørede ikke, hvor meget det vil koste at tjekke en taske, men gebyrer starter ved $ 35 pr. Stykke på konkurrenter Delta, Forenet og amerikansk.
Hvornår træder de nye politikker i kraft?
De nye kontrollerede bagagegebyrer træder i kraft for billetter, der er købt den 28. maj eller efter maj.
Kan jeg stadig medbringe en taske?
Tagposepolitikker har ikke ændret sig, selv for grundlæggende økonomi-billetter.
Alle billetter vil omfatte en gratis taske, selv for de nye Basic Economy-billetter.
Hvorfor sker dette?
Southwest har været under stigende pres for at øge indtægterne og forbedre afkastet, efter at aktivisthedgefonden Elliott Investment Management tog en andel i flyselskabet sidste år og pressede på for ændringer i transportørens forretningsmodel.
Southwest -ledere har længe fortalt Wall Street -investorer og kunder, at dens “to poser flyver gratis” -politik er sakrosanct, noget der adskiller det fra konkurrenter.
På en investordag i september sagde transportøren, at det ville udgøre op til ca. 1,5 milliarder dollars, hvis den opkrævede for tasker, men mister 1,8 milliarder dollars i markedsandel fra politikændringen.
Hvad sker der ellers?
Masser! Southwest vil lancere en grundlæggende økonomi -billetpris, der ikke kan refunderes og ikke tillader ændringer. Det tillader ikke samme dag standby-billetter.
Flyvredskreditter for disse “grundlæggende” billetter, hvis ubrugt, udløber om seks måneder, mens kreditter for andre flyvninger udløber om 12 måneder. Tidligere udløber sydvestlige kreditter ikke.
Luftfartsselskabet sidste år sagde, at det planlægger at begynde at sælge billetter med tildelte pladser og afslutte sin årtier gamle åbningspolitik. Det vil også snart tilbyde pladser med ekstra benplads, et bud på at konkurrere med flere flyselskaber med fuld service.
Southwest Airlines CEO Bob Jordan sagde tirsdag, at transportørens udøvende team mener, at politikændringerne vil drive tilmeldinger for sit co-brandede kreditkort.
Han sagde, at de nye kanaler, flyselskabet sælger billetter igennem, ligesom Expediavil hjælpe transportøren.
Hvad sker der med hyppige flyer miles?
Southwest -passagerer vil tjene hurtige belønninger hyppige flyer miles baseret på hvor meget de betaler for deres billet. Indløsningsgraden afhænger af efterspørgslen efter flyvningen, en lignende model som, hvad andre luftfartsselskaber har.
