Da Tracy Ren besluttede at gå til sommer -OL i 2024, reserverede hun sin flyvning til Paris på Singapore Airlines ved hjælp af Miles.
Men hun tjente dem ikke – hun købte dem.
I stedet for at købe miles direkte fra flyselskabet, der sælger 1.000 miles for omkring $ 40, vendte Ren sig til Carousell, en populær online markedsplads i Asien og Stillehavet, der sælger nye og brugte varer-og i stigende grad loyalitetspoint og belønninger.
Ved at købe miles online, “er omkostningerne næsten 50% sammenlignet med at købe billetten,” sagde Ren.
Er dette tilladt?
At købe og sælge flyselskab miles online er ikke ulovligt, sagde Aaron Wong, grundlægger af rejse- og loyalitetswebstedet The Milelion.
Det krænker heller ikke Carousells servicevilkår. Virksomheden, der forbyder salg af våben og cryptocurrency, fortalte CNBC Travel via en repræsentant, at: “Styring af salg af luftfartsselskaber og point afhænger af betingelserne og betingelserne … [of] Flyselskabet … Carousell er ikke interesseret i og ikke i stand til at håndhæve disse tredjepartsaftaler. “
Det er her online -sælgere styrer reglerne for reglerne, sagde Wong. Singapore Airline’s loyalitetsprogrambetingelser siger, at “salget eller byttehandelen af Krisflyer Miles … er forbudt.”
Online -sælgere priser ofte Krisflyer Miles til mindre end halvdelen af omkostningerne ved Singapore Airlines, der sælger 1.000 Krisflyer Miles for omkring $ 40.
China News Service | China News Service | Getty Images
“Spørgsmålet handler derfor ikke så meget om, hvorvidt du kan … men om du kan slippe af sted med det eller ej,” sagde Wong.
Hvis et flyselskab fanger rejsende, der køber eller sælger miles, kan miles fortabes, eller deres rejsendes loyalitetskonto kan lukkes, sagde han. Separat risikerer købere også at miste deres penge til online svindlere, sagde han.
Hvordan det fungerer
Nogle sælgere overfører kreditkortpoint direkte til en købers Krisflyer -konto, sagde Wong. Navnene på de to konti skal matche, sagde han, men tilføjede, at “ting falder gennem revnerne.”
En mere almindelig metode er at navngive en køber som en “nomineret” under Singapore Airline’s Krisflyer -program, sagde han. Medlemmer kan “nominere op til fem personer”, de kan indløse flyvninger til at bruge deres miles, ifølge programmet.
Der er intet, som jeg gør, der er i strid med nogen vilkår og betingelser.
En Singapore-baserede Krisflyer-medlem, der talte med CNBC, sagde, at han har brugt denne metode til at sælge sine miles til fremmede på Carousell-pris til $ 17 Singapore dollars ($ 12,75) pr. 1.000 miles-for det sidste halvandet år.
Sælgeren, der bad om at forblive anonym for at beskytte sin identitet på arbejdet, sagde, at købere skal dele deres pasoplysninger, der skal udpeges som en nomineret.
“Da jeg skal have deres personlige detaljer, deler jeg også mine detaljer med dem. Jeg deler med dem mit bevis på adresse … mit telefonnummer,” sagde han. “Det giver dem yderligere komfort, hvis noget går galt.”
Og ting går galt, sagde han. Han er to gange nødt til at gribe ind med billetter, som han forløst for andre, sagde han, inklusive et tilfælde, hvor en køber bad om at udsætte en flyvning på afgangsdagen.
“I denne situation fungerede det temmelig ok, men hvis han ville have ringet til mig 15 minutter senere, ville jeg være på et møde i en time,” sagde sælgeren og tilføjede, at køberen straks betalte flyændringsgebyret.
Han sagde, at Singapores lille størrelse og lave kriminalitetsrate gør det lettere at sælge flyselskab miles i bystaten.
”Det er et ret kompatibelt samfund. Folk tager normalt ikke hinanden med på en tur,” sagde han.
Hvorfor sælgere sælger
En anden sælger, der afviste at give sit navn eller tillade CNBC at bruge sit Carousell -skærmnavn, sagde, at han begyndte at sælge Krisflyer Miles for mere end 10 år siden efter at have samlet flere point – hovedsageligt gennem kreditkortkøb – end han kunne bruge. Plus, han blev altid “jaget med udløbet,” sagde han.
Hans Carousell -liste siger, at han sælger 1.000 miles for $ 15 til $ 25 – afhængigt af købsmetoden og antallet af købte miles. Han havde seks “fem-stjernede” anmeldelser for Miles Sales i den sidste måned, med købere, der er begejstrede for hans “hurtige” og “problemfri” transaktioner.
Imidlertid sagde den første sælger CNBC med, at han sælger point af en helt anden grund – at købe flyvninger til sin familie på billigere luftfartsselskaber.
“Singapore Airlines ender med at blive et meget dyrt flyselskab at flyve, så jeg ville sjældent bruge mine egne penge på at flyve på [it]”sagde han.” Du sælger disse miles, du får midlerne, og de samme midler bruges til dine andre bookinger. “
Plus, han bøger normalt ture omkring seks uger i forvejen – på det tidspunkt er indløsningsflyvninger normalt udsolgt, sagde han. Han sagde også, at han ikke køber produkter ved hjælp af Krisflyer Miles, fordi “den aritmetik ikke stables op.”
Denne sælger fortalte CNBC, at han ikke føler, at han bryder nogen regler.
“Luftfartsreglerne siger, at folket skal tilføjes som en nomineret på min konto,” sagde han. “Der er intet, som jeg gør, der er i strid med nogen vilkår og betingelser.”
Da han blev spurgt om salget af Krisflyer Miles på Carousell ved hjælp af Singapore Airlines ‘nominerede system, sagde en repræsentant, at programmets vilkår “strengt forbyder salget eller byttehandelen af Krisflyer Miles, Elite Miles, PPS -værdi, belønninger, tildelingsbilletter eller andre fordele.”
“Medlemmer, der deltager i sådanne aktiviteter, risikerer annullering af disse fordele,” sagde repræsentanten. “SIA samarbejder tæt med relevante myndigheder for at overvåge disse platforme og vil tage afgørende handlinger mod ethvert medlem, der er i strid med disse regler.”
Legitime måder for mindre
Det har ikke stoppet en hyttebranche i “Miles Broker” -virksomheder fra at dukke op online, sagde Milelion’s Wong.
”Flyselskaber ville have en tendens til at fokusere mere på mæglerne, de større fyre,” sagde han. “Carousell -sælgere ved det også.”
Han sagde, at flyselskaberne forsøger at forhindre salg af Miles uden at gøre indløsninger alt for belastende for medlemmerne “, der spiller efter reglerne.” I sidste ende er “de ikke rigtig i stand til at stemple det helt ud.”
Wong foreslår at bruge tjenester som Citi Payall og Cardup, som giver brugerne mulighed for at tjene miles fra regninger, leje og uddannelsesbetalinger.
“Den ironi, som jeg ser her, er, at du kunne gøre det – legitimt – for mindre.”
