
Lukningen af Londons Heathrow lufthavn på grund af en nærliggende Brand på fredag har sat fokus på luftfartsindustriens evne til at håndtere en krise, ifølge en rejsebrancheekspert.
I skrivende stund, Heathrow forblev lukket efter en brand ved en elektricitetsstation, der forårsagede et strømafbrydelse på fredag.
“Væksten i [aviation] Industri sker hurtigere end væksten i infrastrukturen, “sagde Anita Mendiratta, grundlægger af Consultancy AM & A, der understregede, at luftfart er nødt til at blive mere modstandsdygtig over for hændelser som en energiforsyningsforstyrrelse eller til geopolitiske eller vejrbegivenheder.
Heathrow -strømafbrydelsen “sætter et fokus på behovet for at sikre, at hele netværket af energiforsyning til enhver … lufthavn rundt om i verden har tilstrækkelig kapacitet til at tackle en krise,” fortalte Mendiratta til CNBCs “Squawk Box Europe” på fredag. “Alt dette er en meget dramatisk læringskurve.”
En back-up-generator blev også påvirket af branden og rejste spørgsmål om modstandsdygtigheden af den understøttende energiinfrastruktur, ifølge den britiske energiminister Ed Miliband, mens Willie Walsh, generaldirektør for International Air Transport Association (IATA) beskrev Heathrows afhængighed af en “enkelt” strømkilde som en “klar planlægningsfejl” ved lufthavnen.
I en e -mail -erklæring sagde Heathrow, at den har flere energikilder. “Vores back -up -systemer er sikkerhedssystemer, der giver os mulighed for at lande fly og evakuere passagerer sikkert, men de er ikke designet til at give os mulighed for at køre en fuld operation,” sagde Heathrow.
Bredere påvirkning
Mendiratta sagde, at Heathrow -hændelsen ville have en ringvirkning for luftfart, der går langt ud over flyvning af flyvninger. Hun beskrev implikationerne af Heathrow -hændelsen som “meget bred”, da væksten af luftfart overgår stigningen i understøttende infrastruktur, sagde hun.
Mendiratta beskrev væksten af luftfart globalt som “massiv”.
“Det er ekstremt med hensyn til, hvordan det er vokset langt ud over jævne 2019 -satser,” sagde hun. Dette rejser spørgsmål om branchens modstandsdygtighed over for ikke -planlagt vejr- eller geopolitiske begivenheder, og om den omgivende infrastruktur kan støtte den.
Globalt overgik både indenlandske og internationale luftpassagertrafik før-kovid-19 niveauer i begyndelsen af 2024, ifølge IATA, og passagernumre forventes at stige med et gennemsnit på 3,8% årligt til 2043 sammenlignet med 2023.
“Selvom meget af fokus i historien er meget på Heathrow og passagerer, er det, vi også har brug for at tage i betragtning, ud over passagertrafik, over 4.000 tons last gennem Heathrow hver eneste dag,” tilføjede Mendiratta.
Heathrow lufthavn håndterede en rekord 83,9 millioner passagerer i 2024 – steg næsten 6% på året før – mens dens lasttransport steg med 10%.
Hvorvidt passagerer kan få kompensation for annullerede flyvninger afhænger af deres flyselskaber, sagde Mendiratta. Da Heathrow Fire ser ud til at være uden for luftfartsselskabernes kontrol, må sådan refusion muligvis ikke betales, ifølge en note udstedt af Citi på fredag.
Investorer vil overveje kortsigtede omkostninger såsom mad og drikke, indkvartering, alternative flyvninger eller jordtransport for passagerer, der er berørt af annulleringer, Mendiratta markeret, samt at se på, hvordan luftfartsselskaber administrerer kundepleje på lang sigt.
“Det vil i sidste ende være grundlaget for kundebeholdning, som fra et investor synspunkt vil være meget vigtigt … Det er en betydelig beregning,” sagde hun.
Fremtidens luftfart
En tredje landingsbane i Heathrow lufthavn er længe blevet opført, med sin administrerende direktør, der lægger pres på den britiske regering for at tage en beslutning om den kontroversielle udvidelse ved udgangen af året. Den britiske finansminister Rachel Reeves sagde, at den ekstra landingsbane var “hårdt behov” i en januar -tale.
I mellemtiden skubber luftfartsindustrien frem med bæredygtige luftfartsbrændstofaftaler for at hjælpe med at opfylde afkarboniseringsmål.
“Når vi skifter ind i fremtiden og ser på bæredygtig luftfart, er det her, infrastruktur nu kan se på grønne teknologier, som er afgørende for at gøre det muligt for luftfarten at fortsætte med at vokse, men vokse på en sund måde,” sagde Mendiratta.
— CNBCs Jenni Reid bidrog til denne rapport.
