Et Frontier Airlines-fly nær et Spirit Airlines-fly i Fort Lauderdale-Hollywood International Airport den 16. maj 2022 i Fort Lauderdale, Florida.
Joe Raedle | Getty Images
Frontier Airlines går efter kunder af Spirit Airlineshvis økonomiske fod er blevet så rystende i de seneste uger, at det advarede tidligere i denne måned, at det muligvis ikke kunne overleve endnu et år uden flere kontanter.
Frontier annoncerede tirsdag 20 ruter, den planlægger at starte denne vinter, mange af dem på større åndsmarkeder som dens base i Fort Lauderdale International Airport i Florida. Frontier overlapper med ånd på 35% af sin kapacitet, mere end noget andet flyselskab, ifølge en mandags note fra Deutsche Bank Airline Analyst Michael Linenberg.
Nogle af Frontiers nye ruter fra Fort Lauderdale inkluderer fly til Detroit, Houston, Chicago og Charlotte, North Carolina. Det ruller også ruter fra Houston til New Orleans; San Pedro Sula, Honduras; og Guatemala City.
Frontier havde prøvet og undladt at fusionere med sin budget-luftlinje-rival flere gange siden 2022.
”Jeg er ikke her for at tale om M&A,” sagde Frontier CEO Barry Biffle i et interview med CNBC tirsdag, da han blev spurgt, om Frontier ville købe ånd. Biffle sagde, at han forventer, at Frontier ville hente størstedelen af Spirit’s markedsandel, hvis Spirit kollapsede.
Begge luftfartsselskaber har kæmpet for at ændre kundesmag for mere eksklusive sæder og ture til udlandet, et overforsyning af indenlandsk kapacitet og højere arbejdskraft og andre omkostninger. Spirit’s situation er imidlertid blevet mere alvorlig, efter at den kom ud af fire måneders konkursbeskyttelse i marts, der står over for mange af de samme problemer.
Ultra-Low Cost Airlines udfordres også af større rivaler som United Airlines, American Airlines, Delta Air Lines der har rullet deres egne basale økonomi-billetter uden frills, men også giver kunderne større valg af destinationer og andre frynsegoder om bord som snacks og drikkevarer.
Aktiekurserne for rivaliserende flyselskaber steg efter Spirit’s advarsel tidligere i denne måned.
Biffle sagde, at transportøren ønsker at blive landets største budgetflyselskab og har rullet loyalitetsmatchende programmer for at få fat i flere kunder. Frontiers kapacitet var lidt mindre end Spirit’s i andet kvartal, gennem sidstnævnte havde skåret sin flyvning med næsten 24% fra et år tidligere, mens Frontier kun var nede på 2%.
Spirit i sidste uge sagde, at det trak hele 275 millioner dollars af sin revolver, og mens den nåede en to-årig udvidelse på sin kreditkortbehandlingsaftale med US Bank National Association, var det enig i, at den ville holde op til $ 3 millioner om dagen fra transportøren.
Flyselskabet mistede $ 245,8 millioner i andet kvartal. Frontier mistede 70 millioner dollars.
Spirit har været på udkig efter måder at skære ned på omkostningerne, herunder furloughing og nedbrydning af hundreder flere piloter og skære ulønnsomme ruter. Hundredvis af flyvende er på ubetalte blade af fravær.
Spirit CEO Dave Davis sagde i et stabsmemo den 12. august efter sin “going concern” -advarsel om, at “holdet og jeg er overbeviste om, at vi kan opbygge en ånd, der fortsat vil give forbrugerne den uovertrufne værdi, som de er kommet til at forvente i mange år fremover.”
Luftfartsselskabet nåede en aftale med obligationsejere, der blev enige om at konvertere gæld til egenkapital i sin kapitel 11 -konkurs, men det reducerede ikke andre omkostninger som at genforhandle luftfartøjer. Leasingfirmaer har nået ud til rivaler i de seneste uger for at måle, om konkurrenterne ville tage nogen af Airbus -flyene, der er i Spirit’s hænder, ifølge folk, der er bekendt med sagen.
– CNBC’er Phil LeBeau bidraget til denne rapport.
