En udsigt fra Delta Sky Club i Los Angeles International Airport, 2. september 2022.
Aaronp | Bauer-Griffin | GC -billeder | Getty Images
Flyselskaber har et fugleperspektiv af økonomien, og administrerende direktører ser skyer.
Delta Air Lines og Frontier Airlines trak deres 2025-udsigter i sidste uge og kaldte et grumset amerikansk økonomisk billede og svagere efterspørgsel på kort sigt.
Luftfartsselskaber advarer om langsommere bookinger, herunder svagere virksomhedsrejser, med henvisning til præsident Donald Trumps handelskrig, massesteder, færre besøgende fra Canada og andre lande, og for nylig svagere efterspørgsel efter indenlandske coach-sæder, når prisfølsomme forbrugere vokser skrig om planlægningsture.
Forbrugerens stemning tumlede denne måned ifølge en undersøgelse fra University of Michigan. Bank of America sagde i en rapport torsdag, at forbrugerudgifterne til “dejligt at have” skønsmæssige tjenester som restauranter og turisme gled i februar og marts.
“Jeg tror, vi handler som om vi går til en recession,” fortalte Delta CEO Ed Bastian til CNBCs “Squawk Box” onsdag. “Jeg tror, at alle går ind i en defensiv holdning.”
Det er en skarp ændring fra starten af året, da Bastian sagde, at 2025 var indstillet til at være det “bedste regnskabsår” i det århundrede gamle flyselskabs historie.
Ikke ‘beregnet til at leve et ubehageligt liv’
Nu banker flyselskaber endnu mere på rigere fritidsrejsende, en stor drivkraft for rekordindtægter i kølvandet på pandemien. De håber, at disse forbrugere fortsætter med at behandle sig selv med dyrere, rummelige sæder på trods af den globale markedsuro og et mere om økonomisk billede.
Budget Travel Icon Spirit Airlines i sidste uge brugte en elsket linje fra Parker Poseys nordkarolinske karakter i “The White Lotus” i en annonce til transportørens dyreste og rumeste sæder.
“Jeg tror bare ikke i denne alder, jeg er beregnet til at leve et ubehageligt liv,” citerede Spirit på sin Instagram -konto over et billede af dets “store forsæde”, som kan hente tre gange prisen på et standardsæde i bytte for mere benplads og andre frynsegoder.
Flyselskaber håber, at andre rejsende deler stemningen.
Luftfartsselskaber og kreditkortselskaber i årevis har udvidet deres overdådige lufthavnsstuer. Flyselskaber har også kørt for at tøj deres fly med mere premium siddepladser, som suiter med døre. Air France og Lufthansa afslørede for nylig nye, rummelige førsteklasses hytter, og efterspørgslen er så høj for intensiveret første- og forretningsklasse-sæder, der har hundreder af dele og kræver godkendelse af regulatoren, at det holder op med at levere nye fly.
Delta og Frontier sagde, at de trækker deres vækstplaner tilbage eller endda reducerer kapaciteten, især til hjemmeture off-peak på visse ugedage som tirsdag eller onsdag.
Indtil videre er ledere mere optimistiske med hensyn til de dyre internationale ruter og for pladser som langdistanceforretningsklasse og premiumøkonomi.

“Virkningen er mest udtalt i indenlandske og specifikt i hovedhytten med blødhed i både forbruger- og virksomhedsrejser,” sagde Delta’s præsident, Glen Hauenstein, på et indtjeningsopkald i sidste uge. “Selvom vi ikke er immun i dette miljø, ser vi fortsat større modstandsdygtighed i internationale og vores diversificerede indtægtsstrømme, herunder premium og loyalitet, hvilket afspejler den underliggende styrke af vores kerneforbruger.”
Delta har allerede set indtægter i premium-segmenter, såsom førsteklasses sæder eller premiumøkonomi på internationale langdistanceture, vokser hurtigere end hovedhytten. Hauenstein siger, at det er ved at gå op.
Premium -indtægter fortsætter “for at udvide føringen over hovedkabinen,” sagde han. “Så vi forventer, at spredningerne og udbyttet faktisk udvides i dette næste kvartal i modsætning til Converge.”
United Airlinessom er Deltas nærmeste rival, har et spredt internationalt netværk og har investeret meget i avancerede renoveringer, lounger og prangende nye destinationer, der er rettet mod rigere, klodtrottende kunder. Denne transportør vil give mere indsigt i forbrugertendenser, når det rapporterer kvartalsresultater denne uge.
amerikansk, Sydvest Og andre flyselskaber rapporterer i de følgende uger.
‘Stjerner tilpasser sig’
Selv når luftfartsselskaberne har store forhåbninger for højere betalte kunder, er der også problemer med at brygge i internationale rejser.
Delta og United har sagt, at de parrer nogle af deres Canada-USA-flyvninger og gentager kommentarer fra canadiske luftfartsselskaber, når amerikansk-bundet rejsefterspørgsel falder, en tendens, der truer med at udvide de amerikanske internationale rejseunderskud på 50 milliarder dollars.
Ikke-amerikanske borgerbesøgende ankomster i USA i sidste måned udgjorde ca. 4,5 millioner, ned næsten 13% fra 2019, før pandemien og ned næsten 10% fra sidste år, ifølge den amerikanske handelsafdeling.
Svagere efterspørgsel er indstillet til at bringe flere tilbud, og flyselskaberne har kørt billetpriser, selv gennem det sene forår. Men det kan endda betyde billigere flyvninger til populære internationale destinationer.
“Dette er sandsynligvis den bedste sommer til Europa -rejser, jeg har set år,” sagde Scott Keyes, grundlægger af rejseaftalen, tidligere kendt som Scotts billige flyvninger.
”Jeg tror ikke, der ville have været så meget håb for det i 2022, 2023 og 2024,” sagde han. “Stjernerne tilpasser sig for at øge oddsene.”