Brygger en recession i række 33?
Luftfartsselskaber advarede denne måned på Wall Street om, at passagerernes appetit på indenlandske ture kommer i lysere, end de havde håbet, da de satte prognoser højt i starten af 2025.
På en række indtjeningsopkald sagde de, at grundene spænder fra præsident Donald Trumps piskende toldpolitikker til ustabile markeder og især økonomisk usikkerhed.
“Ingen synes virkelig om usikkerhed, når de taler om, hvad de kunne gøre på en ferie og tilbringe hårdt tjente dollars,” American Airlines CEO Robert Isom sagde på et kvartalsvis indtjeningskald torsdag.
Det betyder, at flyselskaber har for mange sæder på deres hænder – igen. Delta Air Lines, Southwest Airlines og United Airlines sagde, at de vil skære ned på deres kapacitetsvækstplaner efter, hvad de stadig håber at være en stærk sommerrejsesæson.
Delta, sydvest, Alaska Airlines Og American Airlines trak deres 2025 økonomiske udsigter denne måned og sagde, at den amerikanske økonomi er for hård til at forudsige lige nu. United Airlines Forudsat to udsigter, en, hvis USA falder i en recession og sagde, at den forventer at være rentabelt i begge scenarier.
Det fører til billigere billetter. Flybillet faldt 5,3% i marts fra sidste år, ifølge Bureau of Labor Statistics ‘seneste data. Påske, en spidsbelastningsperiode, der falder sammen med mange skoleferier, faldt i marts sidste år, skønt billetpriserne også faldt 4% i februar i år.
Tilføjelse til pres, sagde ledere, er langsommere end forventet vækst fra virksomhedsrejser, som står over for de samme udfordringer, som mange husstande er. Regeringsrejser kastede sig også midt i Trump -administrationens omkostningsnedskæringer og masseoplægninger i år.
“Hvis usikkerhed dukker op, er den første ting, der forsvinder, virksomhedsrejser,” sagde Conor Cunningham en rejse- og transportanalytiker hos Melius Research.
Delta -administrerende direktør Ed Bastian sagde den 9. april, at virksomhedsrejsen trendede op 10% år for år i starten af 2025, men at væksten siden har fladet.
Forretningsrejser er nøglen til større luftfartsselskaber, fordi disse kunder er mindre prisfølsomme og ofte bogfører sidste øjeblik, når billetter sandsynligvis vil være dyrere.
Overhænget med sæder i de indenlandske himmel tvinger flyselskaberne til at reducere priserne for at udfylde deres fly.
Alaska Airlines advaret onsdag om, at svagere efterspørgsel efter forventet sandsynligvis vil spise til indtjening i 2. kvartal. Chief Financial Officer Shane Tackett fortalte CNBC, at efterspørgslen ikke har kastet sig, men transportøren har sænket nogle priser for at fylde sæder.
“Priserne er ikke så stærke, som de var i fjerde kvartal sidste år og kom ind i januar og første del af februar,” sagde Tackett i et interview onsdag. “Efterspørgslen er stadig ret høj for branchen, men det er bare ikke på toppen, at vi alle forventede, at vi kunne fortsætte med at komme ud af sidste år.”
På forsiden af flyet siger lederne, at efterspørgslen holder op langt bedre, mens de amerikanske baserede kunder stadig flyver til udlandet i mange mennesker.
Men dvælende bekymringer vejer stadig på branchen.
“Sikkerhed vil genoprette økonomien, og jeg tror, den vil gendanne den temmelig hurtigt,” sagde Isom.