Denne rapport er fra denne uges CNBCs britiske udvekslingsnyhedsbrev. Kan du lide det, du ser? Du kan abonnere her.
Afsendelsen
Serien “Carry On” er en af de mest succesrige britiske filmfranchiser gennem tidene. Mellem 1958 og 1978 blev 30 af komedierne med lavt budgetteret (en genoplivning i 1992 floppet), der tiltrækkede millioner af seere over hele verden.
De var gennemtrængt af traditionen for den bawdy britiske seaside postkort, de var bedst kendt for deres ordspil og dobbelt enterere, men der var altid et satirisk element.
Sidstnævnte var fremtrædende i “Carry On Act-“, der blev udgivet i 1972, hvor de almindelige rollebesætningsmedlemmer-Sid James, Kenneth Williams, Joan Sims og Barbara Windsor-går i gang med en pakkeferie til et halvt bygget hotel i det fiktive spanske resort af Elsbels.
Et billede fra 1972 -filmen “Carry On Abroad” med Barbara Windsor (center).
State Archives | Hulton Archive | Getty Images
Det kunne ikke have været mere aktuelt. Selvom gruppeture går tilbage til 1841, da baptistprædikanten Thomas Cook organiserede en jernbaneudflugt for medlemmer af Leicester Temperance Society, var det i 1960’erne og 70’erne, at de eksploderede i popularitet.
I de tidlige 1970’ere var pakkeferien, hvordan millioner af briter tog deres ferie – normalt til spanske resorts på Costa del Sol – takket være deres bekvemmelighed og overkommelige priser. Bundlingen af flyvninger, overførsler og indkvartering åbnede udenlandske rejser til mindre velstående forbrugere, der tidligere kun kunne ferie derhjemme.
Fra en investors perspektiv var pakkeferier dog ikke så pålidelige. Bare to år efter frigivelsen af ”videre til udlandet” med pakkernes feriesektor stadig tilsyneladende blomstrende, kollapsede domstolslinjen – ejer af Clarksons Travel og Horizon Travel, to af sektorens største navne – og strandede næsten 50.000 turister i udlandet.
Dette kom til at tænke på, da i sidste uge, Jet2 – Nu udstedte Storbritanniens største pakkeferieoperatør og hidtil en skat af aktiemarkedsinvestorer – en overskudsvarsel, der sendte sin aktiekurs med så meget som et kvarter.
Den sagde, at det på grund af et “mindre visse forbrugermiljø” ville skære 200.000 pladser fra sine vintertjenester til populære destinationer som Gran Canaria, Tenerife og Lanzarote. Det advarede også om, at tendensen for forbrugere, der bookede deres ferie tættere på afgangsdatoen, blev mere udtalt.
Det var en bolt fra det blå, men en påmindelse om, at operatører i denne sektor konstant skal være på deres mettle for at matche udbuddet med efterspørgsel.
Ironien er, at pakkernes feriesektor efter et hårdt par årtier havde genfanget fantasien hos investorer endnu en gang.
Priskrig, overkapacitet og konsolidering
I slutningen af 1990’erne havde de britiske aktiemarkedsinvestorer masser af valg, hvis de ønskede eksponering for sektoren. Tre af de fire største spillere – førstevalg, Airtours og Thomson Travel – blev alle noteret, med de sidstnævnte to, der gjorde det ind i FTSE 100.
Faktisk var Thomsons oprindelige offentlige tilbud i maj 1998, hvor det opnåede en værdiansættelse på 1,7 milliarder pund (2,3 milliarder dollars), så meget overtegnet, at tildelingen af aktier satte til side for detailinvestorer blev forhøjet fra 10% til 17%, hvilket gjorde det til et af de mest populære spørgsmål siden privatiseringsboden i 1980’erne og begyndelsen af 1990’erne.
Cirka 500.000 små aktionærer investerede.
Trioen havde hver deres eget high street rejsebureau-noget vigtigt at fange mængder i en sektor med lav margin-og deres eget flyselskab.
Denne lodrette integration så de store spillere ofte beskyldt for at presse uafhængige rejsebureauer og rejsearrangører ud af markedet – og de var konstant i seværdighederne i konkurrencen regulatorer som et resultat.
Men den intense konkurrence førte også til hårde priskrig med ledsagende bouts af overkapacitet.
Der var endda markedsføringskrig, der undertiden kom tilbage, som i 1994, da ejere i udlandet lovede en marketingblitz efter omlægning til førstevalg. Som svar skyndte Thomson og Airtours deres brochurer fra 1995 – hvilket naturligvis var, hvordan folk undersøgte ferier dengang – før nogle kunder endda havde taget det års pause. Det såede forvirring blandt forbrugere og personale og førte til et stort fald i salget i hele sektoren.
Konsolidering kom til sidst. I 2000 blev Thomson købt af det tyske selskab Preussag, med den forstørrede forretning – som blev opført i London og Frankfurt – genoplivet TUI to år senere. I 2007 fusionerede det med første valg, mens samme år også så Mytravel, som Airtours havde omdøbt sig selv, fusioneret med den daværende tysk-ejede Thomas Cook. Det forlod hele den europæiske pakkeferieindustri domineret af to anglo-tyske spillere.
På det tidspunkt kæmpede sektoren dog.
Stigningen af billige luftfartsselskaber som Ryanair og EasyJetsammen med den udbredte vedtagelse af internettet og operatører som Airbnb gav forbrugerne tillid til at booke deres egne fly og indkvartering og skabe deres egne ture. Kampen blev indkapslet af sammenbruddet af de stærkt gældte Thomas Cook i september 2019, hvilket efterlod 600.000 hovedsageligt britisk, tysk og skandinaviske feriegæster fanget i udlandet, hvilket krævede den største fredstid hjemlægning i historien.
Sammenbruddet fik Michael O’Leary, Ryanairs administrerende direktør, til at erklære pakkeferien “død.”
Men så kom pandemien og skabte en enorm opbygning i efterspørgsel. Samtidig strejker, sydlige europæiske ildebrande og konflikter i Ukraine og Mellemøsten-såvel som minder om, hvordan luftfartsselskaber som Air Berlin og Monarch havde kollapset før pandemien-kombineret for at drive feriegæster tilbage i armene hos virksomheder, der tilbyder en one-stop shop.
Asset-lys nye deltagere som På strandender tilbyder beskyttelsen af traditionelle pakningsferieudbydere, mens de ikke ejer nogen hoteller eller fly, er blevet store spillere.
Den største modtager af den stigende efterspørgsel har måske været EasyJet, der lancerede EasyJet Holidays for at udfylde det hul, som Thomas Cook har efterladt. Det er nu den hurtigst voksende del af virksomheden og er eksplicit målrettet til kunder på på stranden og online rejsebureauer som Expedia, LoveHolidays og Booking.com.
Endnu sidste uges advarsel fra Jet2, en virksomhed, der blev respekteret for sin omkostningskontrol og fremragende kundeservice, har fungeret som en påmindelse om, at dette for alle de seneste år er en flygtig og til tider uforudsigelig sektor.
– Ian King
Top tv -valg på CNBC

Da britiske låntagningsomkostninger i Storbritannien ramte en 27-årig højde, fik vi også en dato for kansler Rachel Reeves ‘efterårsbudget: 26. november. CNBCs Ritika Gupta nedbryder al den seneste udvikling.

September siges at være en dårlig måned for aktier, men fortjener det sit omdømme? CNBC har knust numrene bag den såkaldte “septembereffekt.”

Peel Hunt’s cheføkonom Kallum Pickering diskuterer salg af obligationsmarkedet i Storbritannien og udsigterne for efterårsbudgettet.
– Holly Ellyatt
Har brug for at vide
Digital guld kunne ryste Londons ædelmetalmarkeder. Londons marked på 930 milliarder dollars kunne indstilles til en transformation, da World Gold Council (WGC) ser ud til at digitalisere metallet.
Storbritannien føler varmen, når investorer og kritikere sætter spørgsmålstegn ved dens fremtid. Der er ingen tvivl om, at det er en elendig tid for den britiske regering, med premierminister Keir Starmer og hans ministre under stigende pres, når investorerne sætter spørgsmålstegn ved Storbritanniens finanspolitiske, økonomiske og politiske fremtid.
Fundforvalter ser ‘generationsmulighed’ på obligationsmarkedet. Regeringsobligationsmarkederne var i fokus, da flere længe daterede udbytter ramte multi-årti-højder-som, en fondsforvalter, præsenterer en “generationsmulighed” i britiske gilts.
– Holly Ellyatt
Ugens citat
“Investorer rundt om i Storbritannien er temmelig bekymrede, landet er i lidt rod … ligesom andre dele af Europa, det har brug for vækst, men har ikke helt den politiske vilje til at træffe de hårde valg for at levere det.”
– John Aylward, grundlægger og CIO, Sona Asset Management
På markederne
De britiske låneomkostninger er faldet markant i løbet af den sidste uge i kølvandet på jitters på obligationsmarkedet, der så udbyttet på den 30-årige forgyldte svævning.
Det 30-årige udbytte var omkring 5,485% tirsdag eftermiddag, ned fra 5,693% på sin 2. september-top, mens 2-årige og 10-årige britiske udbytter også var lavere.
Sterling Fået mod den amerikanske dollar i løbet af ugen, når forventningerne monteres på, at Federal Reserve genoptager rentesedlemmerne denne måned efter to svagere end forventede arbejdsmarkedsaflæsninger. Den britiske valuta er også styrket mod euroen, som er blevet vejet af volatilitet i fransk politik.
London-noterede lagre har været tilbage på opstigningen midt i styrke i detail- og minedriftnavne. De FTSE 100 Indeks lukkede 9.116,69 point den 2. september og steg til 9.239,2 point med 9. september.
Udførelsen af Financial Times Stock Exchange 100 -indeks i det forløbne år.
Kommer op
12. september: UK Månedlige BNP -data
16. september: UK Arbejdsløshedsdata
– Holly Ellyatt
