Den amerikanske transportminister Sean P. Duffy og FAA-administratoren Bryan Bedford holder en pressekonference i det amerikanske transportministeriums hovedkvarter den 5. november 2025 i Washington, DC.
Tasos Katopodis | Getty billeder
Amerikanske logistikvirksomheder advarede torsdag om, at Federal Aviation Administrations beslutning om at reducere flykapaciteten i 40 større lufthavne med 10 % markant kunne bremse leveringerne af luftfragt lige på toppen af luftfragtsæsonen.
FAA-ordren betyder, at tusindvis af fly vil blive aflyst hver dag.
Luftfragt befordres i bugen på kommercielle passagerfly såvel som på fly, der er specielt designet til kun at transportere fragt, sådanne fly, der opereres af UPS, FedEx og DHL.
“Luftfragt afhænger af, at alle dele af luftfartens økosystem fungerer synkront,” sagde Brandon Fried, administrerende direktør for Airforwarders Association, i en erklæring.
“Når kapaciteten er skåret ned, og føderale ansatte er strakt tynde, sænkes forsyningskæden, og jo længere denne nedlukning fortsætter, jo værre vil det blive,” sagde Fried.
FAA’s reduktionsliste vil påvirke de fire store lufthavne i New York og New Jersey lufthavne, JFK, LaGuardia, Newark og Teterboro, som er blandt de travleste i USA med hensyn til privat luftfart.
Andre store knudepunkter, der er berørt af nedskæringerne, er i Atlanta, Chicago, Denver og Los Angeles.
FAA siger, at afmatningen er nødvendig, fordi flyvelederens fravær under den igangværende nedlukning af den føderale regering.
National Air Traffic Controllers Associations præsident Nick Daniels fortalte CNBC’s “Squawk Box”, at det kunne tage “uger at komme sig” fra virkningerne af nedlukningen på flyveledere.
Logistikprofessionelle sagde, at selvom nogle store afsendere har fleksibilitet til at ændre lufthavnsdestinationer for at undgå nedskæringer i luftrummet, kan denne mulighed have begrænsninger.
“Fragtfly som UPS, FedEx og DHL er bedre positioneret til at omdirigere deres fly til regionale lufthavne, men ikke alle disse lufthavne kan flytte så meget fragt. De er ikke udstyret,” siger Anthony Pizza, vicepræsident for kommerciel hos AGS, en international speditør.
“Vi kunne se disse fragtfly konsolidere deres flyvninger og køre flyvninger med større kapacitet,” sagde Pizza.
Luftfragt udgør kun omkring 1 % af det samlede afsendte gods efter vægt.
Men det er den bedste metode til at sende værdifulde, tidsfølsomme varer som f.eks. lægemidler og elektronik. Op til 35 % af luftfragten består af sådanne varer.
Letfordærvelige varer og just-in-time komponenter til fremstilling flyttes også med fly.
“Indenlandsk luft er en kritisk transportform for mange af vores kunder, der flytter værdifulde, tidskritiske forsendelser,” sagde Mike Short, præsident for global spedition hos logistikvirksomheden CH Robinson.
“Vi taler komponenter til bilproduktion, halvledere, medicinsk udstyr, farmaceutiske produkter, rumfarts- og forsvarsmaterialer og energiudstyr,” sagde Short.
“Vores kunder i disse brancher har typisk ikke råd til nedetid eller fragtforsinkelser i betragtning af, hvordan deres virksomheder fungerer,” sagde han.
Short sagde, at på grund af det potentielle ramt af luftfragtkapaciteten, implementerer CH Robinson beredskabsplaner med kunder, der vil omfatte forsendelse af varer indenrigs over land.
“Vi ser ikke kun på den påvirkede fragt, men også på at bestemme, hvordan eksisterende beholdning kan bruges,” sagde Short.
“For eksempel kan en kunde have en overflod af en vital komponent på en facilitet, som deres sydlige facilitet vil være ude af i morgen. Vi bruger vores vareniveauteknologi til at spore lagerbeholdningen og hjælpe med at holde produktionslinjer kørende.”

Den digitale markedsplads for fragtbestilling Fragter bemærkede, at luftrumsreduktionen kommer i den afgørende luftfragt-højsæson, midt i en stigning i luftfragtefterspørgsel efter et møde mellem præsident Donald Trump og Kinas præsident Xi Jinping udløste håb om en reduktion af handelsspændingen mellem deres lande.
“Flyrater fra Kina til USA er steget med 17%, og søgninger på disse handelsbaner på Freightos-platformen er steget 3%,” sagde Frieghtos Chief Marketing Officer Eytan Buchman.
“Med andre ord er efterspørgslen efter luftfragt i feriesæsonen der – og høj,” Buchman.
Internationale kommercielle flyvninger er ikke planlagt til at blive reduceret i øjeblikket.
Men en talsmand for Kuehne + Nagel, en af verdens største logistikudbydere, sagde, at virksomheden nøje overvåger situationen.
“Vi vil arbejde sammen med vores partnere for at afbøde enhver potentiel indvirkning på vores kunders forsyningskæder,” sagde talsmanden.
Brian Bourke, chief commercial officer for SEKO Logistics, sagde: “Vi vurderer stadig virkningen, da vi kan se de fleste af reduktionerne på indenrigstrafikken, og der er muligvis ikke så stor en indvirkning på de større internationale luftfragtbaner ind og ud af USA.”
“Men enhver ændring i kapacitet, der fører op til en potentiel højsæson for e-handel, kan have ringvirkninger på tværs af hele den globale forsyningskæde,” sagde Bourke.
