FAA Air Traffic Control Tower i Newark Liberty International Airport i Newark, New Jersey den 7. maj 2025.
Kena Betancur | AFP | Getty Images
Amerikanske luftfartsselskaber mødes med Federal Aviation Administration denne uge for at diskutere skæreflyvninger i Newark Liberty International Airport efter en række udstyrsfejl og mangel på lufttrafikcontroller udløste hundreder af flyforstyrrelser og trak mere støtte til at modernisere aldrende amerikansk luftfartsinfrastruktur.
“Det, du ser i Newark, vil ske andre steder i hele landet,” sagde transportsekretær Sean Duffy på NBCs “Meet the Press” søndag. “Det skal rettes.”
Lufttrafikcontrollere, der har til opgave at vejlede fly ind og ud af New Jersey lufthavn sent i sidste måned, mistede evnen til at se og tale med fly i cirka 90 sekunder. Forstyrrelser varede i flere dage, og toppede 1.000 forsinkelser, efter at flere lufttrafikcontrollere tog traumeorlov på grund af stresset i hændelsen, sagde FAA.
Der opstod et lignende udstyrsafbrydelse før daggry på fredag. På søndag sagde FAA, at der var et “telekommunikationsspørgsmål” på den samme facilitet, hvilket tvang det til at bremse trafikken ind og ud af Newark “, mens vi sikrede, at afskedigelser arbejdede som designet.” Runway Construction på Newark har føjet til forsinkelser og irriterende ledere, når den travle sommerrejsesæson nærmer sig.

Slutningerne har genoptaget bekymring over den aldrende amerikanske infrastruktur for lufttrafikstyring og vedvarende mangel på flytrafikcontrollere.
Torsdag afslørede Duffy, ledsaget af administrerende direktører for de største amerikanske flyselskaber, en fejende plan for at modernisere udstyr og bygge nye faciliteter. Han tilbød ikke et prismærke, men industriens embedsmænd siger, at der er behov for 31 milliarder dollars fra Kongressen til opgraderinger og mere ansættelse.
Flyselskaber har gentagne gange trukket flyvninger tilbage i travle lufthavne i og omkring New York City i de senere år på grund af personaleunderskud.
United Airlines CEO Scott Kirby har været særlig vokal om behovet for flydedlinger. Luftfartsselskabet opererede mere end 67% af kapaciteten i Newark, ifølge 2024 lufthavnsdata. Den sagde tidligere i denne måned sagde, at det frivilligt ville skære 35 flyvninger, ca. 10% af sin daglige Newark -plan, for at lette belastningen af dens drift.
“I ideelt vejr, med fuld personale og med perfekt fungerende teknologi, fortæller FAA os, at lufthavnen kun kan håndtere 77 flyvninger i timen,” sagde Kirby i en note til medarbejderne i sidste uge. “Og alligevel godkender FAA regelmæssigt tidsplaner på 80+ flyvninger i timen næsten hver dag mellem kl. 15:00 og 20:00”
“Denne matematik fungerer ikke,” tilføjede Kirby i noten. “Især når der er vejr, personaleproblemer eller sammenbrud i teknologi – bliver luftrummet, taxaer og landingsbaner sikkerhedskopieret, og gridlock forekommer.”
Mødet om skemaereduktioner med flyselskaber og FAA er indstillet til onsdag kl. 9, sagde FAA sent fredag.
