Boeing 737 Max -fly sidder i lufthavnen i Renton, Washington.
Leslie Josephs | CNBC
Boeing kan logge af på nogle af sine 737 Max og 787 Dreamliner -fly, før de overleveres til kunderne, sagde Federal Aviation Administration fredag, det seneste tegn, som producenten genvinder tillid fra sin regulator efter år med sikkerhedskriser.
FAA stoppede med at give Boeing mulighed for at udstede sine egne luftdygtighedscertifikater for 737 Max -fly i 2019 efter to dødelige nedbrud. Det tog en lignende beslutning for Boeing 787s i 2022 på grund af produktionsdefekter.
Siden det andet Max -nedbrud, i marts 2019, udstedte FAA udelukkende luftdygtighedscertifikater, der bekræfter fly som sikre at flyve for maksimaerne. FAA sagde, at det og Boeing vil udstede certifikaterne om skiftende uger.
“Sikkerhed driver alt, hvad vi gør, og FAA tillader kun dette skridt, fordi vi er sikre på, at det kan gøres sikkert,” sagde FAA i en erklæring. “Denne beslutning følger en grundig gennemgang af Boeings løbende produktionskvalitet og giver vores inspektører mulighed for at fokusere yderligere overvågning i produktionsprocessen.”
Boeing kommenterede ikke straks.
Virksomheden har arbejdet i årevis med at bevæge sig forbi en række sikkerheds- og fremstillingsspørgsmål. En midair -udblæsning af et dørpanel fra en af dens nye 737 Max 9s i januar 2024 satte disse planer tilbage yderligere, med FAA -afdækningsproduktionen af maksimaerne og stigende kontrol af Boeing, en top amerikansk eksportør.
“Hvis Boeing anmoder om en stigning i produktionshastigheden, vil FAA -sikkerhedsinspektører på stedet gennemføre omfattende planlægning og anmeldelser med Boeing for at afgøre, om de sikkert kan producere flere fly,” sagde FAA fredag.
Boeing -administrerende direktør Kelly Ortberg, der tog roret for lidt over et år siden, har sagt, at virksomheden er fokuseret på at stabilisere sin produktionshastighed på sin maksimale på 38 måneder, og han har udtrykt optimisme omkring evaluering af en stigning ud over det med FAA.
“Jeg føler mig temmelig overbevist om, at vi vil være i en position her temmelig snart at sætte sig ned med FAA og gennemgå det, vi kalder en Capstone -gennemgang, som er den proces, vi går igennem for ikke bare at gennemgå disse [key performance indicators]men for at se på hele vores forsyningskædeberedskab, vores fortsatte produktionsberedskab og gå videre med det, ”sagde han på en Morgan Stanley Investor -konference tidligere i denne måned.
Boeing -aktier steg omkring 4% fredag.
