Lufttrafikstyretårnet i Ronald Reagan Washington National Airport i Arlington, Virginia.
Saul Loeb | AFP | Getty Images
Elon Musk sagde torsdag, at han sender sine StarLink -satellit -internetterminaler til Federal Aviation Administration, mens han sagde, uden at give bevis, at den nuværende teknologi udgør en risiko for flyresikkerhed.
Milliardæren og den øverste rådgiver for præsident Donald Trump, der har fået til opgave at nedskære omkostninger i hele den føderale regering, offentliggjorde kravene på sin sociale medieplatform, X.
Ledere hos Major Airlines fortalte CNBC torsdag, at de ikke ser risici for flyrejser på grund af FAAs teknologi.
FAA, der regulerer Musks selskab SpaceX, kommenterede ikke straks, men sagde tidligere i denne uge, at den har testet Starlink -teknologi i Atlantic City, New Jersey og i Alaska. Det Hvide Hus henviste en anmodning om kommentar til FAA.
FAA “har overvejet brugen af Starlink siden den forudgående administration til at øge pålideligheden på fjerntliggende steder, herunder i Alaska,” sagde agenturet mandag. “Denne uge tester FAA en terminal på sin facilitet i Atlantic City og to terminaler på ikke-sikkerhedskritiske steder i Alaska.”
Washington Post rapporterede onsdag, at FAA er tæt på at annullere en kontrakt med Verizon om ny kommunikationsteknologi til lufttrafikstyring og i stedet give den til Musks Starlink.
Musk sagde torsdag på X: Et “Verizon -kommunikationssystem til lufttrafikstyring bryder meget hurtigt ned.” Verizon sagde i en erklæring, at “FAA -systemerne, der i øjeblikket er på plads, drives af L3harris og ikke Verizon.” Senere korrigerede han sig selv og sagde, at L3Harris er ansvarlig for det “hurtigt faldende” system.
L3Harris returnerede ikke straks anmodning om kommentar.
Verizon sagde, at det arbejder på at erstatte ældre lufttrafikstyringsteknologi.
“Vores firma arbejder på at opbygge det næste generations system til FAA, som vil støtte agenturets mission for sikre og sikre flyrejser,” sagde Verizon i sin erklæring. “Vi er i begyndelsen af en flerårig kontrakt om at erstatte forældede, ældre systemer. Vores teams har arbejdet med FAAs teknologiteams, og vores løsning står klar til at blive implementeret. Vi fortsætter med at samarbejde med FAA om at nå sine moderniseringsmål.”
Musk svarede ikke straks på en anmodning om kommentar.
Nogle demokratiske lovgivere har rejst bekymring for Musks rolle i Trump -administrationen og også potentielt arbejde for at give teknologi til en af hans regulatorer.
“Mens jeg støtter bestræbelserne på at modernisere vores lufttrafikstyringssystem og forbedre luftfartssikkerheden, rejser denne beslutning konflikter til interesseproblemer, i betragtning af Elon Musks dobbelte position som administrerende direktør for SpaceX og bred rolle i Trump-administrationen,” skrev senator Ed Markey, D-Mass., Til Chris Rocheleau, fungerende leder af FAA, onsdag.
Andre har hævet alarmer, efter at Trump -administrationen afskedigede hundreder af FAA -ansatte, skønt de ikke inkluderer flytrafikcontrollere.
“Som et minimum er vi nødt til at vide, hvorfor denne pludselige reduktion var nødvendig, hvilken type arbejde disse medarbejdere udførte, og hvilken slags analyse FAA udførte-hvis nogen-for at sikre, at dette ikke ville have en negativ indflydelse på sikkerheden, øge flyforsinkelser eller skade FAA-operationer,” Senator Tammy Duckworth, D-Ill., Skrev til Rocheleau den 19. februar.
FAA har sagt, at det har bevaret personalet “, der udfører sikkerhedskritiske funktioner. FAA kommenterer ikke løbende certificeringsarbejde.”
Flyselskaber i årevis har presset på for modernisering af lufttrafik. Luftfartsselskaber har længe klaget over, hvordan ældre systemer ikke har holdt trit med branchens behov, hvilket førte til flyforsinkelser, der koster både passagerer og luftfartsselskaber. Air Travel Demand hit Records efter pandemien.
“Luftfartsselskaber har foretaget bemærkelsesværdige ændringer og betydelige investeringer i teknologier, operationer, produkt og mennesker,” sagde flyselskaber for Amerika, der repræsenterer store amerikanske luftfartsselskaber, torsdag. “Regeringen er nødt til at gøre det samme på en organiseret og rettidig måde.”
Musks kommentarer til luftsikkerhedsfejl, som ikke omfattede beviser, kommer efter sidste måneds dødelige kollision mellem en regional jet i American Airlines og en Army Black Hawk -helikopter og dræbte alle 67 mennesker om bord på de to fly. Det sluttede en hidtil uset periode med flyrejser i USA, der markerede den første dødelige passagerflyselskabsulykke i landet siden 2009 og den dødeligste siden 2001.
Sidste uge opfordrede mere end et dusin luftfartsindustrier og fagforeninger, lovgivere til at godkende “nødfinansiering” til modernisering og personale for lufttrafikstyring.
