Folk går ombord på Ryanair -flyet i Rom Ciampino lufthavn i Ciampino, Italien den 27. april 2025.
Nurphoto | Nurphoto | Getty Images
Flyselskaber står over for en op ad bakke i højsæson Boeing og Airbus Brændstof til en kommerciel jetmangel.
Det igangværende kapacitetsspørgsmål forbliver en bekymring for industrien, selv da mange forekommer optimistiske på efterspørgselsudsigterne.
“Efterspørgslen ser godt ud til sommeren,” EasyJet CEO Kenton Jarvis fortalte CNBCs “Squawk Box Europe” torsdag.
“Som du sagde, er vores bogposition for både vores tredje kvartal, der slutter i juni, og vores fjerde kvartal, som slutter i september, foran det, hvor de var denne gang sidste år. Vi ser også meget positive bookinger i vores ferieposition.”
Hans kommentarer kommer kort efter, at den britiske lavprisselskab rapporterede om et tab før skat på 394 millioner pund (529 millioner dollars) i de seks måneder til slutningen af marts sammenlignet med et tab på 350 millioner pund i samme periode i 2024.
EasyJet sagde, at de nuværende bookinger indikerer, at det vil imødekomme forventningerne til overskud på hele året, selvom investorer syntes at være skuffede over resultaterne. Virksomhedens aktier handlede med 4% omkring kl. 13.00 London -tid.

Når man ser fremad, udpegede EasyJets Jarvis flyselskabsleverancer som en af firmaets vigtigste udfordringer.
“De vigtigste kapacitetsbegrænsninger er omkring leveringer [a] 1%, 2%, 3%stigning i kapacitet i sommer, “sagde Jarvis.
“Vi kan se, at der er mere efterspørgsel på markedet, og alligevel vil udbuddet fra flyselskaberne være mere beskedne i år,” tilføjede han.
Luftfartseksperter fortalte CNBC i starten af året, at leveringsforsinkelser ved Boeing- og forsyningskæden sandsynligvis ville tage år at løse.
‘En reel medvind af faldende oliepriser’
Boeing, der har været besat af en række kriser og produktionsproblemer i de senere år, sagde i sidste uge, at den havde leveret 45 kommercielle jetfly i april, næsten dobbelt så mange, som den leverede i samme måned for et år siden. Opsvinget i leverancer finder sted, når den amerikanske planemaker krymper for at stabilisere produktionen.
Den europæiske rival Airbus sagde i mellemtiden, at den havde leveret 56 jetfly i sidste måned, ned 8% fra samme periode et år tidligere.
Luftfartsanalysefirmaet Cirium sagde i sidste måned, at levering af første kvartal for Boeing og Airbus foreslog, at begge virksomheder sandsynligvis ville stå over for “betydelige udfordringer”, hvis de skulle nå deres respektive mål fra 2025.

Ryanair CEO Michael O’Leary sagde, at der var nogle tidlige tegn på forbedring med hensyn til levering af fly.
“Boeing, for at være retfærdig, har forbedret sig markant. Vi havde de sidste fem af sommerens leverancer i april. Hver eneste af disse fly kom et par dage tidligt, hvilket er et godt tegn,” fortalte O’Leary til CNBCs “Europa Early Edition” på fredag.
Han var også optimistisk med hensyn til udsigterne for den bredere luftfartsindustri.
“Jeg tror, at flyselskabet generelt, denne sommer, ser på en stærk efterspørgsel, rimelig prisfastsættelse, men med en reel medvind af faldende oliepriser, der kommer igennem,” sagde O’Leary.
