Et FlexJet Gulfstream G450-fly nærmer sig San Diego International Airport for en landing den 9. maj 2025 i San Diego, Californien.
Kevin Carter | Getty Images Nyheder | Getty billeder
Efterspørgslen efter flyvninger på private jetfly har været stigende under den amerikanske regerings nedlukning, efterhånden som kommercielle flyrejsers hovedpine er blevet værre, sagde CEO for privatjetcharter og fraktionelt ejerskabsselskab Flexjet til CNBC.
Mere end 17.000 amerikanske kommercielle flyvninger blev forsinket i weekenden, delvist på grund af stor personalemangel ved flyvekontrolfaciliteter kyst til kyst, ifølge FlightAware. Det var oven i flere hundrede forudplanlagte aflysninger, efter at Trump-administrationen i sidste uge beordrede amerikanske kommercielle flyselskaber til at skære deres fartplaner i 40 store amerikanske lufthavne ned med første 4 %, med potentialet til at stige til så meget som 10 % ved udgangen af ugen, hvilket giver flyvelederne skylden.
Senatet gjorde fremskridt hen imod en potentiel aftale om at afslutte nedlukningen i weekenden og til mandag, men en aftale ville stadig kræve godkendelse af Kongressen.
Flyveledere er forpligtet til at arbejde under en nedlukning, men har ligesom andre væsentlige medarbejdere arbejdet uden deres almindelige lønsedler, siden det begyndte den 1. oktober.
Forstyrrelserne fik rejsende rundt i landet på jagt efter alternativer. Biludlejningsfirma Hertz rapporterede en stigning i envejsleje sidst i sidste uge.
Efterspørgslen efter private jetfly var allerede steget i forhold til sidste år, men bookinger er steget i de seneste uger, ifølge Flexjet.
I de første syv dage af november udviste Flexjets fraktionelle ejerskab og jetleasing en stigning på 42 % i omsætningstimer i forhold til samme periode sidste år, sammenlignet med en stigning på omkring 20 % hidtil i år, sagde selskabet.
“Det betyder, at vores flyejere og leasingejere bruger deres fly mere. Det steg i oktober, og det fortsatte med at stige,” sagde Flexjets globale CEO Andrew Collins i et interview lørdag. Flyvetimerne i sidste måned steg 23% i forhold til sidste år, sagde selskabet.
Andre store private jet-udbydere reagerede ikke umiddelbart på anmodninger om kommentarer.
Flexjets charterforretning, FXAIR, oplevede et spring på 56 % i omsætningstimer i sidste måned sammenlignet med oktober 2024, mens de år-til-dato er steget 17 % fra sidste år.
Flexjets Sentient Jet-enhed, som sælger kort fra $174.375 for 25 timer på lette forretningsjetfly, har 24 % flere indtægtstimer reserveret for resten af november sammenlignet med samme punkt sidste år.
Collins advarede om, at det er for tidligt at drage en konklusion om stigningen fra nedlukningen, men sagde, at han har set selskabets fraktionelle flyleaseholdere bestille mere i sidste øjeblik inden for 10-timers vinduer.
Federal Aviation Administration planlægger mandag at begrænse privatjettrafikken i 12 store amerikanske lufthavne, sagde National Business Aviation Association sent søndag.
FAA’s oprindelige ordre i sidste uge krævede ikke, at den private luftfartssektor specifikt skulle skære ned på flyvninger, som kommercielle flyselskaber blev beordret til.
