Et American Airlines -fly starter, da en redningspram med en kran er placeret nær crashstedet langs Potomac -floden, efter at en passagerjet kolliderede med en helikopter, mens han landede i Ronald Reagan Washington National Airport (DCA) i Arlington, Virginia, USA, søndag 2. februar 2025.
Al Drago | Bloomberg | Getty Images
Den amerikanske transportsekretær Sean Duffy sagde, at han talte med Trump -administrationsrådgiver og administrerende direktør for SpaceX Elon Musk om at reformere landets luftrum og rejste bekymring for militærets brug af helikoptere i Washington, DCs overfyldte luftrum efter en dødbringende kollision i sidste uge.
“Jeg havde en samtale med Elon Musk i går, temmelig bemærkelsesværdig fyr. Han tænker anderledes, end jeg tror sandsynligvis, at mange af os gør, men han har adgang til de bedste teknologiske mennesker, de bedste ingeniører i verden,” sagde Duffy onsdag ved en vejtransportbegivenhed i Washington. “Vi vil genindføre vores luftrum, og vi vil gøre det hurtigt.”
Duffys kommentarer kommer en uge efter, at en hær sort haukshelikopter kolliderede med en American Airlines Regional Jetliner, der var øjeblikke væk fra landing ved Ronald Reagan Washington National Airport. Alle 64 mennesker på den amerikanske flyvning og de tre militære besætninger på Black Hawk, der var på en træningsmission, blev dræbt. Det var den dødeligste luftfartsulykke i USA siden 2001.
Trump har til opgave Musk med at drive det såkaldte Department of Government Efficiency, som har modtaget adgang til sådanne data som Treasury Department’s betalingssystemer. Musk svarede ikke straks på en anmodning om kommentar.
SpaceX deler sammen med andre rumfirmaer luftrum med kommercielle fly. FAA, der fører tilsyn med amerikansk luftrum, fører også tilsyn med Musks SpaceX. Musk truede med at sagsøge FAA over “Regulatory Overreach” sidste år, da agenturet ikke godkendte lanceringslicenser til SpaceX så hurtigt som han ønskede.
Sidste måned led en Starship Rocket en inflight -fiasko, der resulterede i, at et felt med affald, der regnede ned nær Caribiske øer og fik snesevis af kommercielle flyvninger til at aflede eller forsinke for at undgå området.
Amerikanske flyselskabsledere har i årevis opfordret til yderligere finansiering til moderniseringen af amerikanske lufttrafikstyringssystemer og yderligere ansættelse af lufttrafikcontrollere for at dæmme op for en årelang mangel.
Duffy uddybede ikke de potentielle ændringer i det amerikanske luftstransportstyring.
Duffy sagde, at den ene lufttrafikcontroller håndterede både fly- og helikoptertrafik på tidspunktet for styrtet, og at han vil “se på politikkerne og procedurerne inde i tårnet.”
“Vi vil trække denne myndighed tilbage for at sikre, at vi har de rigtige politikker på plads inde i vores tårne for at sikre dig, at når du flyver, er du sikker,” sagde han.
Duffy sagde, at embedsmænd er nødt til at se på sikkerheden ved at gennemføre militære træningsmissioner om natten.
“Og hvis vi har generaler, der flyver i helikoptere for nemheds skyld gennem dette luftrum, er det ikke acceptabelt,” sagde han. “Gå i en forbandet forstæder og kør. Du behøver ikke at tage en helikopter.”
Den amerikanske hær kommenterede ikke straks. Pentagon afviste at kommentere.
National Transportation Safety Board, der fører efterforskningen af sidste uges nedbrud, undersøger stadig årsagen til den dødbringende kollision.
– CNBC’er Michael Shearz bidraget til denne rapport.
