Redaktørens note: Tilmeld dig CNN Travel’s gratis ni-delt Låsning af Italien nyhedsbrev For insider Intel på Italiens bedst elskede destinationer og mindre kendte regioner for at planlægge din ultimative tur. Plus, vi får dig i humør, før du går med filmforslag, læselister og opskrifter fra Stanley Tucci.
Cnn
—
I over 500 år har Michelangelos skulptur af David i Firenze stået uændret, marmorikonet for maskulinitet og et af verdens mest berømte kunstværker.
Men da Italien kommer ud af pandemien, har David fået et helt nyt look.
Et nyt belysningssystem har revolutioneret, hvordan den berømte statue ser ud, med små detaljer synlige for første gang i sin historie.
”For et par dage siden bemærkede jeg muskler på kroppen, som jeg aldrig havde set før,” siger Lucia Lazic, en guide, der besøger Accademia Gallery de fleste dage.
”Jeg sagde: ‘Hvad i alverden? Hvordan har jeg aldrig set dette?’ Belysningen er meget bedre på David. ”
Cecilie Hollberg, direktør for Accademia, sagde i en erklæring, at belysningen har “ændret den visuelle opfattelse af kunstværkerne”, der fortæller CNN, at Davids marmor ser “hvidere”, og at detaljerne er “mere synlige.”
Belysningen – afsluttet i september som en del af værker, der blev afsløret i denne uge – havde til formål at bringe ”dynamikken i sollys” ind i domstolen, hvor statuen holdes under et kupplet ovenlysvindue.
LED -spotlights blev installeret i en cirkel over statuen, så de kunne “fuldstændigt omslutte David og forlade resten af rummet i baggrunden.”
Lysets farve ændres umærkeligt i løbet af dagen, mens rampelysene er af varierende varme, hvilket giver besøgende mulighed for at få et nyt perspektiv med hvert trin omkring statuen.

Den nye look David er en del af en bredere fornyelse af museet, som var Italiens næst mest besøgt i 2019.
Galleria Dei Prigioni eller “fangerkorridor”-opkaldt efter Michelangelos fire semi-færdige skulpturer af krigsfanger, der deler pladsen med to af hans andre værker-har også fået sin belysning skiftet op, med flere spotlights peget på hver skulptur.
”Det plejede at være, at fangerne så gule ud, og David var hvide. Nu er de i samme farve,” fortalte Hollberg til CNN.
”Du kan nu se hvert mejselmærke på dem.”
Det nye belysningssystem, der “gendanner den rigtige balance mellem Chiaroscuro og farve til værkerne,” er også energieffektiv. Hollberg siger, at galleriet skal bruge omkring 80% mindre elektricitet end i tidligere år.
Det er ikke kun overskriften, der ser anderledes ud. Flere af de andre værelser i galleriet har haft deres tidligere beige vægge malet i farver, der maksimerer dem i malerierne.
Sala del Colosso, galleriets første værelse, er nu en lyse blå, mens det 13. og det 14. århundrede værelser er en lysegrøn, der er valgt til at få det guld, der blev brugt i de fleste af malerierne.
Og den nye belysning overalt har forvandlet malerierne fra ting, som turister plejede at skynde sig forbi på vej til David, til ikke at blive formet i deres egen ret.
”En regelmæssig besøgende sagde:” Hvor var al denne detalje? Vi så det aldrig, ”fortalte Hollberg til CNN. ”I et maleri af Domenico Ghirlandaio kan du nu se alle guldprikker i [saints’] Halos. Før fladede de beige vægge guldet. I en anden føles det som om du kunne plukke perlerne fra maleriet – før du overhovedet ikke kunne se dem.
”Mit job er at give værdi og synlighed til alle værker. Hvert eneste værk her er et mesterværk, men værker dør på en beige baggrund – de skal løftes og understøttes af farve. Jeg vil give dem det, de fortjener.”

Tidligere var belysningen så dårlig, at nogle malerier næppe var synlige – som dem ved siden af David. ”Før det hele var mørkt, kunne du ikke se dem – ingen stoppede,” sagde Hollberg. En gang så hun en guide skinne deres telefon fakkel på et andet maleri i et forsøg på at vise det til besøgende.
Turister har allerede ændret deres opførsel, sagde hun.
”Nu stopper de og ser. De er ikke alle foran David som før. Jeg har fulgt grupper, og de plejede at skære igennem Sala del Colosso og stopper aldrig. Nu ser jeg det rum fuld af besøgende – det omfordeler folkemængderne.”
Lazic, en guide med elite italiensk oplevelse, er enig: ”Der er flere mennesker, der stopper i Sala del Colosso.”
Renoveringerne, der startede lige før pandemien, og som er blevet rullet ud i år, er afsluttet med gifpen af gipsoteca. Galleriet med gipspind var et andet rush-gennem-sted. Det var, hvis det var åbent – uden åbne vinduer eller aircondition, det plejede at lukke ved middagstid i løbet af sommeren.
Men nu med aircondition, pulverblå vægge og et nyt layout til 414 gipsstøbninger – for det meste udført af billedhugger Lorenzo Bartolini, hvis værker findes i Louvre, Amsterdams Rijksmuseum og Metropolitan Museum of Art of Art.
Hollberg siger, at de lokale også begynder at værdsætte museet. ”Før det var et rum for turister, men Florentines genopdager det. Vi fik de sidste modstande ind med en koncertserie.”
Dario Franceschini, Italiens kulturminister, kaldte genåbningen af Gipsoteca ”et vigtigt skridt… ved at bringe [the Accademia] ind i det 21. århundrede. ”
Han tilføjede: “Værkerne på tværs af hele bygningen har gjort det muligt for betydelige innovationer i systemerne, hvilket omdannede et museum, der blev udtænkt i slutningen af det 19. århundrede til et moderne sted uden at forvrænge den.”




