Cnn
—
Det var først, før han flyttede tæt på et flyveplads i Storbritannien for over et årti siden, at mekanisk ingeniør Ashok Aliseril Thamarakshan begyndte alvorligt at overveje at lære at flyve et fly.
Han fik sin første smag af at flyve et par år senere, da hans kone Abhilasha købte ham en 30-minutters flyoplevelse til sin fødselsdag.
Aliseril, der er baseret i Essex, England, bookede i nogle flyvende lektioner på et lokalt flyveplads og fløj til Isle of Wight, en ø ud for den engelske sydkyst, under hans første session.
”Det var en ganske øjenåbner i, hvordan (flyvning) giver dig friheden til bare at gå steder, hvis du har denne evne og adgang til et fly,” fortæller han CNN Travel. ”Så det fik mig virkelig tilsluttet.”
Aliseril fik sin private pilotlicens i 2019 og begyndte snart at ansætte fly til korte flyvninger.

Men efterhånden som hans familie voksede-har han og Abhilasha nu to døtre-de to-personers fly, der typisk var tilgængelige til privat leje, blev endnu mindre egnet, og han begyndte at mulle over ideen om at købe sit eget fly.
Aliseril overvejede kort at købe et ældre fly og kiggede på nogle, der var blevet bygget i 1960’erne og 1970’erne.
Han siger imidlertid, at han følte sig urolig over udsigten til at flyve sin familie i et ældre fly, som han ikke var bekendt med, og troede ikke, at det ville være en “behagelig rejse.”
Aliseril begyndte at undersøge muligheden for selv at bygge et fly og resonnere om, at dette ville give ham mulighed for at få en bedre forståelse af flyet, så det ville være lettere at vedligeholde på lang sigt.
Efter at have undersøgt selvmonteringsflyets sæt stødte han på et fire-personers fly fremstillet af det sydafrikanske firma Sling-fly, der krydsede alle de rigtige kasser.
I januar 2020 fløj Aliseril til Sling Aircraft Factory Facility i Johannesburg i weekenden for at tage Sling TSI -flyet på en testflyvning og var så imponeret, at han besluttede at købe det.
”Dette var for-kovid, hvor rejsen stadig var meget let på det tidspunkt,” forklarer han. ”Jeg bestilte det første sæt, da jeg kom tilbage. Og da det ankom, var Storbritannien i fuld lockdown. ”
Aliseril siger, at hans kolleger, hvoraf nogle havde erfaring med at bygge fly, oprindeligt tilbød at hjælpe med bygningen. Men de begrænsninger, der blev skabt af den covid-19-pandemi, der havde spredt sig over hele verden på dette tidspunkt, betød, at dette ikke var muligt.
Uudnyttet konstruerede han et lille skur i sin baghave og planlagde de forskellige stadier af projektet, som ville blive overvåget af Light Aircraft Association, et britisk repræsentativt organ, der fører tilsyn med opførelse og vedligeholdelse af hjemmebyggede fly under en godkendelse fra den britiske civil luftfartsmyndighed (CAA).
Reglerne for amatørbygget fly adskiller sig lidt fra land til land. I USA har Federal Aviation Administration (FAA) en eksperimentel luftdygtighedskategori, hvor der kan udstedes særlige luftdygtighedscertifikater til kit-byggede fly.
Amatørbyggede fly i Storbritannien undersøges af CAA, der vil udstede en “tilladelse til at flyve”, når de først er tilfreds med, at flyet er egnet til at flyve.
Selvom starten af bygningen blev forsinket lidt på grund af de covid-19-begrænsninger på plads i Storbritannien på det tidspunkt-var den lette flyforeningsinspektør, der blev tildelt projektet, på forhånd at besøge hans arbejdsplads på forhånd-Aliseril var i stand til at begynde i april 2020.
Mens han bemærker, at hans ingeniørbaggrund på nogle måder hjalp, mener han, at det faktisk var hans hjemmeforbedringserfaring, der viste sig at være mest nyttigt, mens han konstruerede flyet, som har en længde på 7,175 meter og en højde på 2,45 meter.
”Disse flysæt er designet til enhver amatør at bygge, forudsat at du er lidt praktisk, og du har erfaring med at arbejde med nogle specialiserede værktøjer,” tilføjer han og beskriver de detaljerede “IKEA møbeltypeinstruktioner” med tegninger, der fulgte med kittet.
”Jeg vil generelt sige, at enhver kan blive involveret i disse slags bygninger.”

Aliseril afsluttede arbejdet selv og udarbejdede i Abhilasha for at hjælpe med nogle af de sektioner, der krævede mere end et par hænder. Deres ældste datter Tara, nu ni, var klar til opgaver som at fjerne plasten fra hver af komponenterne.
Ved udgangen af sommeren 2020 havde Aliseril bygget halen og vingerne. Han begyndte at konstruere flykroppen i oktober, da den næste del af kittet ankom.
Selvom han oprindeligt havde planlagt at ansætte et værksted for at konstruere flyet, føler Aliseril, at det var det bedre valg at skabe et arbejdsområde i sit hjem.
”Jeg kunne bare træde ind i skuret og arbejde på det,” siger han. ”Så at have alt bare i baghaven hjalp virkelig, selvom pladsen var stram.”
Hver fase af projektet måtte underskrives af en inspektør, før han kunne gå videre til den næste opgave – Light Aircraft Association afsluttede omkring 12 inspektioner i alt.
Når størstedelen af komponenterne var konstrueret, og det var tid til at sammensætte flyet, flyttede Aliseril alt fra sit hjem til en hangar nær Cambridge til den endelige samling og motorpasning. Flyet vedtog sin sidste inspektion et par måneder senere.
Det var et af de første Sling TSI -hjemmebyggede fly konstrueret i Storbritannien. G-Diya, opkaldt efter sin yngste datter, blev underskrevet for sin første flyvning i januar 2022.
Aliseril husker at vente på jorden ængsteligt, da en testpilot tog det fly, han havde brugt 18 måneder på at bygge op i luften.

”Han tog det op i cirka 20 minutter, og så kom han tilbage,” siger han. ”Det var en stor lettelse. Jeg kunne ikke løfte hovedet op for at se, hvad der skete (under testflyvningen). ”
Den første flyvning var enormt markant på mange måder.
”Med disse build -projekter kalder alle det et projekt, indtil det først er fløjet,” forklarer han. ”Når det er fløjet, kaldes det altid et fly. Du kalder det aldrig et projekt mere. Det er psykologisk et stort skridt. ”
Da det var tid til at flyve flyet for første gang selv, blev Aliseril ledsaget af en anden erfaren testpilot.
Mens han indrømmer at være bestemt forsigtig, var testpiloten “at kaste flyet rundt som om det var en racerbil.”
”Jeg følte mig meget nervøs, jeg ville ikke lægge nogen ekstra stress på det,” forklarer Aliseril. ”Men (testpiloten) skubbede virkelig den til grænserne. Og det var godt at opleve det. Jeg ved, at (flyet) kan håndtere så meget.
”Når jeg landede, (testpiloten) klappede hænderne og sagde ‘Tillykke, har du lige landet det fly, du har bygget.’ Det var en fantastisk følelse. ”
G-Diya, der har en rækkevidde på 1.389 kilometer, gennemgik en række yderligere testflyvninger, før det blev udstedt med en tilladelse til at flyve i maj 2022.
Den følgende weekend fløj Aliseril med sin kone og døtre Diya og Tara, fem, til Isle of Wight, hvor de tog en kort taxitur fra flyvepladsen til stranden.
”Børnene var virkelig glade,” siger han. ”Så den slags frihed. Og det faktum, at vi bare kunne gøre det på en lørdag og stadig være tilbage kl. 16, var det en god følelse. ”
De fortsatte med at tage ture sammen i Storbritannien, flyve til Skegness, en kystby i det østlige England og landsbyen Turweston i Buckinghamshire, før Aliseril følte sig behagelig nok til at tage dem lidt længere væk.
Sidste påske, familien, der har dokumenteret deres ture på deres Instagram -konto, Fly_home_or_away, rejste til Bergerac, Frankrig, som Aliseril beskriver som deres “mest mindeværdige” tur sammen.
Ifølge Aliseril er G-Diya fløjet over 300 timer i de sidste to år og rejser så langt som Norge.

For Aliseril er en af de største fordele ved flyet, bortset fra den frihed, det giver ham og hans familie, de venskaber, han har dannet med andre piloter.
Han var altid opmærksom på, at det at eje et fly kunne blive en økonomisk byrde, men har været i stand til at komme rundt ved dette ved at udarbejde en ordning for at dele det med tre andre.
”For at få din private licens koster det ganske lidt,” tilføjer han, før han bemærker, at mange af dem, der har taget lignende projekter, enten er pensioneret, eller er mennesker ”, der har tid og økonomisk status” til at finansiere processen.
”Jeg vidste slags fra begyndelsen, og troede, at jeg ville tage den risiko og prøve at gøre det selv,” siger han. ”Jeg vidste, at når det var gjort, ville jeg let være i stand til at finde folk til at dele disse omkostninger. Og det har fungeret ganske godt (for mig). ”
”Det bliver en fælles ting,” siger han. ”Du har altid nogen at flyve med, hvis din familie ikke er tilgængelig. At have andre piloter, der er venner – lærer du også af hinanden. ”
Nu hvor flyet er delt lige mellem fire personer, ”koster det kun os omkring prisen på en SUV,” tilføjer Aliseril.
”Det er mere brændstofeffektivt i luften-det tager kun ca. 20 liter blyfri brændstof pr. Time flyvning,” siger han. ”Så brændstofomkostningerne er stort set lig med kørslen.”
Hvad angår udgifterne til bygningen, blev kittet pris til ca. £ 80.000 (ca. $ 91.000) ifølge Aliseril, mens tilføjede omkostninger, herunder avionik, såvel som flyets Rotax -motor, propell og andre forsyninger, bragte det samlede beløb op til omkring £ 180.000 (ca. $ 203.000).
Der var ingen hangarplads ved flyvepladserne tæt på hans hjem, så Aliseril besluttede at bygge en ny hangar til flyet på et Essex -flyveplads. Den nye bøjle blev afsluttet i begyndelsen af 2023.
Aliseril siger, at han håber, at flere unge mennesker vil påtage sig projekter som dette i fremtiden, og peger på fælles ejerskab af fly som en måde at gøre tingene mere omkostningseffektive såvel som formforbindelser i luftfartsverdenen.
Denne artikel blev først offentliggjort i 2022 og opdateret i 2024.
