Boeing 737 Max Airliners er afbildet på selskabets fabrik i Renton, Washington, den 12. september 2024.
Stephen Brashear | Ap
Boeing Leverede 60 fly i sidste måned, mest siden december 2023, da flyproducenten forsøger at hæve produktionen af sin bedst sælgende 737 Max Jets efter en række produktions- og sikkerhedsproblemer.
Tally var den højeste, siden før et dørstik fra en af sine nye 737 Max 9 -fly blæste midair i januar 2024, udløste en ny krise for virksomheden og bremser produktion og levering af fly. Af den månedlige total var 42 737 maks. Southwest Airlines, Alaska Airlines og United Airlines.
CEO Kelly Ortberg, der tog det øverste job i Boeing i august sidste år, har sagt, at virksomheden har gjort fremskridt med at forbedre produktionshastighederne og kvaliteten på sine fabrikslinjer.
I de tre måneder, der sluttede den 30. juni, overleverede Boeing over 150 fly, det bedste andet kvartal siden 2018, før to nedbrud af Max Planes fem måneder fra hinanden jordede Jets og udløste en flerårig krise i den øverste amerikanske eksportør. Det var også det sidste år, Boeing havde en årlig fortjeneste. Dens problemer gav også rivaliserende Airbus en større føring over Boeing.
Boeing i foråret havde produceret omkring 38 MAX -fly om måneden og har brug for godkendelse af føderal luftfartsadministration for at gå over denne grænse, som agenturet satte efter dørstikulykke. Ortberg sagde på en Bernstein Investor -konference i slutningen af maj, at han er overbevist om, at virksomheden kunne øge produktionen til 42 af Jets om måneden.
Virksomheden reserverede 116 bruttoordrer i juni eller 70 nettoordrer, når de inkluderede aflysninger og regnskabsmæssige justeringer. Boeing fjerner eller tilføjer ofte ordrer til sin efterslæb af forskellige årsager, herunder kundernes økonomiske sundhed.
Boeings efterslæb stod på 5.953 pr. 30. juni.
Producenten er indstillet til at rapportere økonomiske resultater i 2. kvartal den 29. juli, hvor investorer vil være fokuseret på Ortbergs plan om at øge produktionen og flyleverancerne.

