Boeing Co. 737 Max Fuselages på selskabets produktionsfacilitet i Renton, Washington, den 15. april 2025.
Bloomberg | Bloomberg | Getty Images
BoeingLeveleveringer af fly til Kina genoptages næste måned, efter at overdragelser blev pause midt i en handelskrig med Trump-administrationen, sagde administrerende direktør Kelly Ortberg torsdag, da han børstede virkningen af tit-for-tat-tariffer med nogle af USAs største handelspartnere i år.
Ortberg havde sagt i sidste måned, at Kina havde holdt pause.
“Kina har nu angivet … de vil tage leverancer,” sagde Ortberg. De første leverancer vil være næste måned, fortalte han en Bernstein -konference torsdag.
Boeing, en top amerikansk eksportør, hvis output af fly hjælper med at blødgøre det amerikanske handelsunderskud, har betalt toldsatser på importerede komponenter fra Italien og Japan for dets brede kropsdrømlinerfly, der er lavet i South Carolina, sagde Ortberg, og tilføjede, at meget af det kan tilbagebetales, når planerne eksporteres igen.
”De eneste opgaver, som vi skulle dække, ville være pligterne for en levering, siger, til et amerikansk flyselskab,” sagde han.
Med hensyn til de hurtigt skiftende handelspolitikker, der har inkluderet flere pauser og nogle undtagelser, sagde Ortberg: “Jeg tror ikke, at disse vil være … permanent på lang sigt.”
Han gentog, at Boeing planlægger at øge produktionen i år med sin bedst sælgende 737 Max Jet, hvilket vil kræve godkendelse af føderal luftfartsadministration.
FAA lukkede output fra arbejdshestplanerne ved 38 en måned sidste år efter et dørstik, der ikke var sikret, da det forlod Boeings fabrik blæste ud midair i de første minutter af en Alaska Airlines flyvningen.
Ortberg sagde, at virksomheden kunne producere 42 Max Jets en måned i midten af år og vurdere at flytte op til 47 om måneden omkring et halvt år senere.
Virksomhedens længe forsinkede MAX 7 og MAX 10-varianter, de største og mindste fly i familien med smallegemer, er planlagt til at blive certificeret ved udgangen af året, sagde han.
Mange flyselskabsledere har bifaldt Ortbergs ledelse, siden han tog tøjlerne i Boeing i august sidste år, der har til opgave at stamme år med tab og afslutte omdømme og sikkerhedskriser, herunder virkningen af to dødelige maksimale nedbrud.
CEOs har længe klaget over leveringsforsinkelser fra det firma, der efterlod dem kort efter fly under en post-pandemisk rejse boom.
“Jeg tror, Boeing har vendt hjørnet,” United Airlines CEO Scott Kirby fortalte CNBCs “Squawk Box” tidligere torsdag. Han sagde, at forsyningskædene problemer er begrænsende leverancer af nye fly generelt.
”Vi overbestilte fly, der troede, at forsyningskæden ville blive udfordret,” sagde han.
