Etiopiske føderale politimænd står på stedet for den etiopiske flyselskabsflyvning ET 302 flyulykke, nær byen Bishoftu, sydøst for Addis Ababa, Etiopien 11. marts,
Tikuk Negeri | Reuters
Det amerikanske justitsministerium sagde fredag, at det har nået en aftale med Boeing Det vil give flyproducenten mulighed for at undgå retsforfølgning over to nedbrud af sine 737 max -fly, der dræbte 346 mennesker.
Aftalen om ikke-forvarsling ville give Boeing, en stor militær entreprenør og den øverste amerikanske eksportør, for at undgå at blive mærket en forbryder. Beslutningen betyder, at Boeing ikke står over for retssag som planlagt næste måned, da Crash Victims familiemedlemmer har opfordret i årevis.
Justitsministeriet mødtes med ulykkesofre ‘familiemedlemmer i sidste uge for at diskutere den potentielle aftale.
I en domstol, der arkiverede fredag, sagde DOJ det “er regeringens dom, at aftalen er en retfærdig og bare beslutning, der tjener den offentlige interesse.”
Aftalen “garanterer yderligere ansvarlighed og betydelige fordele ved Boeing straks, samtidig med at de undgår usikkerhed og retssager, der er præsenteret ved at fortsætte til retssag.”
DOJ sagde, at den har til hensigt at indgive et forslag til afvisning af sagen, når “aftalen i princippet” er afsluttet, senest slutningen af næste uge.
I henhold til aftalen skal Boeing “betale eller investere” mere end 1,1 milliarder dollars, sagde DOJ i sin arkivering i den føderale domstol i Texas fredag. Dette beløb inkluderer en kriminel bøde på $ 487,2 millioner, skønt $ 243,6 millioner, som den allerede betalte i en tidligere aftale, ville blive krediteret. Det inkluderer også $ 444,5 millioner for en ny fond for ofre for nedbrud og $ 445 millioner mere om overholdelse, sikkerhed og kvalitetsprogrammer.
Boeing afviste at kommentere.
Virksomheden har i årevis forsøgt at sætte de to styrt af sine bedst sælgende maksimale fly-en Lion Air-fly i oktober 2018 og en etiopisk flyselskabsflyvning mindre end fem måneder senere-bag det. Maxes var jordet over hele verden i næsten to år efter den anden nedbrud, en pause, der gav rival Airbus et forspring ved at komme sig efter den covid pandemi.
Men familier af ulykkesofrene har kritiseret tidligere aftaler, da skat -aftaler for Boeing, opfordrede til mere ansvarlighed fra virksomheden og sagde, at dens ledere skulle stille retssag. I 2022 blev en tidligere Chief Technical Pilot for Boeing frikendt på anklager om svig, der var bundet til Max’s udvikling.
Flere af ofrenes familiemedlemmer udsendte en erklæring gennem deres advokat kort efter, at retten blev frigivet, der kritiserede aftalen og sagde, at den satte en urolig præcedens for andre store virksomheder.
“Denne form for ikke-forvarmeaftale er hidtil uset og åbenlyst forkert for den dødeligste virksomhedskriminalitet i USAs historie. Mine familier vil gøre indsigelse og håber at overbevise retten om at afvise den,” sagde familiernes advokat, Paul Cassell.
Justitsministeriet sagde, at pårørende til mere end 110 ofre for nedbrud fortalte regeringen, at de støtter ikke-formeringsaftalen eller “støtter afdelingens bestræbelser på at løse sagen mere generelt,” men tilføjede, at andre sagde, at de vil have, at USA skal tage Boeing til retssag, og at de ville retsvise for at afvise aftalen.
Luftfartsgiganten nåede en løsning i 2021 i de sidste dage af den første Trump -administration, der afskærede den mod retsforfølgning i tre år.
I henhold til denne aftale accepterede Boeing at betale en bøde på 2,51 milliarder dollars for at undgå retsforfølgning. Det omfattede en straffespark på $ 243,6 millioner, en fond på 500 millioner dollars for ulykkesofrofrenes familiemedlemmer og 1,77 milliarder dollars for sine flyselskabskunder. Den nye fond vil være på toppen af de 500 millioner dollars, der allerede var etableret.
Redningsmænd arbejder på stedet for en etiopisk flyselskabsflyvning nær Bishoftu, eller Debre Zeit, syd for Addis Abeba, Etiopien, mandag 11. marts,
Mulugeta Ayene | Reuters
At 2021 -bosættelsen skulle udløbe to dage efter, at et dørpanel blæste ud af en næsten ny 737 MAX 9, der blev drevet af Alaska Airlines den 5. januar 2024, efter at flyet forlod Boeing’s fabrik uden nøglekolte installeret.
Men sidste år sagde amerikanske anklagere, at Boeing krænkede 2021 -forliget og beskyldte selskabet for ikke at have oprettet og håndhæver et overholdelses- og etikprogram for at opdage krænkelser af amerikanske sviglove.
Sidste juli, mod slutningen af Biden -administrationen, accepterede Boeing at påberåbe sig skyldig i straffesvindelsens anklager i en ny løsning. En føderal dommer afviste senere anbringendet med henvisning til bekymring for mangfoldighed, retssager og inkluderingskrav til valg af en virksomhedsmonitor.
I henhold til denne 2024 -aftale ville Boeing have været udsat for en bøde på op til $ 487,2 millioner, skønt justitsministeriet anbefalede, at domstolen krediterer Boeing med halvdelen af det beløb, det betalte i henhold til den forrige aftale.
Familiemedlemmer holder fotografier af ulykkesofre, der er tabt i to dødbringende Boeing 737 Max -nedbrud, der dræbte 346 mennesker som Boeing CEO Dennis Muilenburg vidner for en senats handel, videnskab og transportudvalgs høring om luftfartssikkerhed og den jordede 737 Max, på Capitol Hill i Washington, oktober, 2019, 2019.
Sarah Silbiger | Reuters
USA havde beskyldt Boeing for sammensværgelse for at bedragere regeringen ved at vildlede regulatorerne om dens optagelse af et flykontrolsystem på det maksimale, der senere var impliceret i de to nedbrud.
“Boeings medarbejdere valgte fortjenestestien frem for lys ved at skjule materielle oplysninger fra FAA om driften af dens 737 Max-fly og engagere sig i et forsøg på at dække deres bedrag,” daværende aktionsadvokat David Burns fra Justice Department’s Criminal Division sagde på tidspunktet for 2021-udsat retsforfølgningsaftale.
Meddelelser, der blev afsløret i en undersøgelse af Max’s udvikling, viste den tidligere top Boeing-pilot, der ikke blev fundet skyldig i svig i 2022, Mark Forkner, sagde FAA at slette flydekontrolsystemet kendt som MCAS fra manualer, og i en separat e-mail pralede han af “Jedi-Mind-narre” regulatorer til at godkende træningsmaterialet.
Advokater for ofrenes familiemedlemmer skævede mod sidste års foreløbige anbringende om aftale og sidestiller den med en klap på håndleddet for virksomhedsgiganten, som for nylig vandt en kontrakt, der er værd at milliarder for at bygge den næste generations jagerfly og arbejder på andre militære programmer, herunder udstyret to nye præsidentstråler.
