Close Menu
    What's Hot

    Trump-administrator giver afkald på en bøde på 11 millioner dollar i Southwest 2022

    Delta siger, at nedlukningen kostede det 200 millioner dollars, men forudser stor efterspørgsel

    Hvordan sorte bokse blev nøglen til at løse flystyrt

    Facebook X (Twitter) Instagram
    • About Us
    • Privacy Policy
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Laina Oppaasi
    • Home
    • Rejse
    • Ekonomies
    • Outos
    • Algemene nuus
    • Europa nuus
    Laina Oppaasi
    Home » Berømte skibsvrag, der forbliver savnet – og nogle få, der er fundet
    Rejse

    Berømte skibsvrag, der forbliver savnet – og nogle få, der er fundet

    ThomasBy Thomasmarts 17, 2025Ingen kommentarer7 Mins Read
    Share Facebook Twitter Pinterest Telegram LinkedIn Tumblr Email Copy Link
    Follow Us
    Google News Flipboard
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email Copy Link

    Redaktørens note: Månedlig billet er en CNN -rejseserie, der belyser nogle af de mest fascinerende emner i rejseverdenen. I oktober flytter vi vores fokus til offbeat og fremhæver alt fra (angiveligt) hjemsøgte rum til forladte steder.



    Cnn
    —

    I marts 2022 slappede verden et kollektivt gisp, da det bemærkelsesværdige bevarede forlis af Ernest Shackletons HMS -udholdenhed blev opdaget næsten to miles under det iskolde Antarktis -hav.

    Men scoringer forbliver flere nedsænkede fartøjer på havbunden og afventer genopdagelse.

    Her er nogle af verdens mest berygtede undvigende skibsvrag, plus et par du kan se selv (nogle uden engang at blive våde).

    En lavt kabindreng skulderede skylden for at synke på Christopher Columbus ‘Santa Maria -flagskib ud for Haiti -kysten på julaften 1492. Den uerfarne sejler siges at have taget rattet, efter at Columbus gik efter en lur, og kort efter at have skrevet skibet ved at gå ned i en Coral Reef.

    Det er alligevel en teori. Imidlertid mødte den italienske opdagelsesrejsende skib sin skæbne, spændingen boblede over i maj 2014, da arkæologen Barry Clifford hævdede, at han havde chanceret over sit længe mistede vrak.

    Maritime History Buffs ‘hjerter sank, efter at UNESCO hældte koldt vand på påstanden og sagde, at det skib, der var fundet, var fra en meget senere periode.

    Santa Maria er stadig dernede et eller andet sted.

    En kopi af Flor de la Mar står foran Maritime Museum i Malacca, Malaysia.

    Dette handelsskib fra det 16. århundrede-eller “Carrack”-skyttede mellem Indien og dets hjem i Portugal. Men i betragtning af sin mammutstørrelse-118 fod lang og 111 meter høj-var det et uhåndterligt udyr til kaptajn.

    Måske var det kun et spørgsmål om tid, før Flor de la Mar gik ned, hvilket det gjorde i en kraftig storm fra Sumatra, Indonesien i 1511.

    Det meste af besætningen omkom, og dens bytte – siges at omfatte hele den personlige formue for en portugisisk guvernør, værd at en cool 2,6 milliarder dollars i dagens penge – blev tabt.

    For nylig gik en fiktionaliseret version af piraten Zheng Yi Sao på jagt efter skatten på en episode af den britiske sci-fi-serie “Doctor Who”, kun for at frigøre de frygtede Sea Devils.

    Det har måske ikke sin egen temasang sunget af Celine Dion, men SS Waratah er kendt som “Australiens Titanic” – og med god grund.

    Et passagerskib, der blev bygget til at rejse mellem Europa og Australien med et mellemlanding i Afrika, forsvandt Waratah kort efter at have dampet ud fra byen Durban i nutidens Sydafrika i 1909-kun tre år før Titanic-tragedien. Hvad angår årsagen, bugner teorier.

    Hele foringen, komplet med otte stuerooms, musik lounge og alle 211 passagerer og besætning, blev aldrig fundet. Halvfems år efter, at Waratah gik ned, troede National Underwater og Marine Agency, at de endelig havde fundet det, men det var en falsk alarm.

    Sagde den afdøde thrillerforfatter Clive Cussler, der tilbragte meget af sit liv på at søge efter vraget, “Jeg antager, at hun vil fortsætte med at være undvigende et stykke tid længere.”

    Rotten Tomatoes ” Tomatometer ‘kan muligvis rackere en Rancid 17% for 2016 Nicolas Cage-filmen, “USS Indianapolis: Men of Courage,” men i det virkelige liv spillede skibet en spil-afsluttende rolle i 2. verdenskrig.

    Indianapolis blev valgt til at transportere urankernen i den “lille dreng” atombombe til Tinian Island, hvor våben blev samlet kort før han blev brugt til at ødelægge virkningen på Hiroshima.

    Afleveringen af ​​den dødbringende fragt gik uden problemer, men på sin tilbagevendende rejse blev Indianapolis ramt af en japansk sub, med mange besætningsmedlemmer, der fortsatte fra hajangreb og saltforgiftning.

    Den nøjagtige opholdssted for krigsskibet forblev et mysterium i årtier, men blev endelig placeret af et hold ledet af Microsoft-medstifter Paul Allen i 2017-18.000 fod under overfladen af ​​Stillehavet.

    En mand tager et billede af en remskiveblok, en af ​​flere genvundne genstande bragt op fra Sunken São José.

    Ikke kun et forlis, men en hel uhyggelig genre af dem.

    Det anslås, at omkring 1.000 skibe nu i bunden af ​​havet var medskyldig i den onde “trekantede handel” over Atlanterhavet, der så nogle 12-13 millioner afrikanere tvunget til slaveri.

    Mange af disse skibe sank i turbulent vejr, såsom São José, der gik ned ved Sydafrikas kyst i 1794.

    Andre, som Clotilda, blev målrettet skråt af deres ejere for at dække bevis for slavehandel, længe efter 1807 -loven, der forbød import af slaver.

    Vragene fra begge disse fartøjer har nu været placeret – São José takket være arbejdet med dykning med et formål (DWP), en gruppe af stort set sorte scuba -dykkere, der dykker på stederne med nedsænkede slaveskibe, og bringer dem som rustne manakler og jernkugler til overfladen.

    Det er umuligt at hente sådanne genstande uden også at udtømme historier om menneskelig lidelse, selvom DWPs mål er at dokumentere slaveri’s uærlige arv ved at bruge det til at uddanne og oplyse.

    Stadig er sådanne skibe notorisk undvigende, og mange ser måske aldrig dagens lys igen.

    Mehmed Çakir dykkede efter svampe ud for kysten af ​​Yalıkavak, Tyrkiet i 1982, da han skete ved resterne af et handelsskib, der var sunket her omkring 3.000 år tidligere.

    Hans var den første af mange dykker-over 22.400 faktisk-for at bringe de længe mistede skatte op i Uluburun, og hvad det var; 10 ton kobberindgange; 70.000 glas- og fajanceperler; Olivenolie og granatæbler opbevaret i cypriotiske keramikkrukker.

    Nogle af hordene kan nu ses på Bodrum Museum of Underwater Archaeology, og selvom ikke meget af bronzealdervraget overlever, er der en tværsnitsopbygning, der giver en fornemmelse af, hvordan det ville have været stablet med alle disse varer, for alle disse århundreder siden.

    Vasa vises nu på et museum i Stockholm.

    Eerily intakt ligner det 17. århundrede krigsskib Vasa mere som en prop fra “Pirates of the Caribbean” -franchisen end et skib, der første (og sidst) satte sejlads i 1628.

    Den svenske Behemoth gjorde det omkring 1.300 meter ud af havnen, før den gik ned, og blev kun trukket fra sin siltede grav omkring 333 år senere.

    Et besætning af arkæologer (der tog tyfus- og stivkrampe -jabs for at beskytte sig mod forskellige bakterier) opdagede et skrog, der bustede med 700 skulpturer og dekorationer af havfruer, løver og bibelske figurer – hvad der er blevet beskrevet som i det væsentlige en “gigantisk billboard for Sweden og Gustav II Adolf,” landets landes reduantable konge for tiden.

    Siden et dedikeret museum åbnede i Stockholm i 1990, er VASA blevet en af ​​verdens mindst undvigende skibsvrag, indtil videre med omkring 25 millioner besøgende.

    Spied fra bredden af ​​floden Clyde i Greenock i Skotland, kan du forveksle vraget af MV Captayannis for en for nylig nedlagt hval.

    Den sorte skrog af denne græske sukkerbærende båd, rullet på sin side, er en favorit aborre for fjerede beboere i en nærliggende fugleservat-og har været, siden skibet gik ned i et skævt i januar 1974.

    Det siges, at ingen tog ansvaret for den såkaldte “sukkerbåd”, hvorfor det stadig er kilet ind i en sandbank-en gauche-påmindelse om havets lunefulde.

    Stadig er det en velsignelse for lokale bådcharter som vrakspeditioner, der vil tage maritime gummickers på tæt hold, mens de hælder dem en varm chokolade.

    Hvis Scuba -dykning er det, der flyder din båd, er chancerne for, at du har hørt om Chuuk Lagoon.

    På denne dryss af øer 1.000 mil nordøst for Papua Ny Guinea oprettede japanerne deres mest formidable Naval Base i 2. verdenskrig – det vil sige, indtil Operation Hailstone blev lanceret i 1944, med de allierede styrker, der sendte omkring 60 japanske skibe og fly til en vandig grav.

    Med de fleste af dem stadig dernede, er Chuuk Lagoon blevet et mawkisk subaquatic museum for dykkere til at gawk på Barnacled Tanks fra San Francisco Maru eller det længe-forladte kompas og motorens telegrafer i Nippo Maru.

    Fru World Discoverer, Solomon Islands

    “Åben 24 timer” erklærer Google Maps optimistisk om skibsvraget af MS World Discoverer.

    Da krydstogtskibet fru World Discoverer slog noget hårdt og halvt sank ud af bredden af ​​Roderick Bay på Salomonøerne i 2000, er det blevet en turistattraktion for at passere skibe (alle passagerer, det skulle påpeges, blev hjulpet til sikkerhed).

    Ruster forsigtigt væk, på en 46-graders liste, ser skibet ud som om det vendte sig på sin side og gik i dvale. Hvis ikke andet, får det dig til at tælle redningsbåde på dit eget fartøj, mens du sejler forbi.

    Follow on Google News Follow on Flipboard
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Copy Link
    Previous ArticleVirgin Boeing 747 for at lancere raket ud i rummet
    Next Article Hemmeligheder fra manden bag Hongkongs mest populære restauranter
    Thomas
    • Website

    Related Posts

    Trump-administrator giver afkald på en bøde på 11 millioner dollar i Southwest 2022

    december 7, 2025

    Delta siger, at nedlukningen kostede det 200 millioner dollars, men forudser stor efterspørgsel

    december 3, 2025

    Hvordan sorte bokse blev nøglen til at løse flystyrt

    november 30, 2025
    Add A Comment
    Leave A Reply Cancel Reply

    Latest Posts

    Trump-administrator giver afkald på en bøde på 11 millioner dollar i Southwest 2022

    Delta siger, at nedlukningen kostede det 200 millioner dollars, men forudser stor efterspørgsel

    Hvordan sorte bokse blev nøglen til at løse flystyrt

    Millennials driver et boom i sportsturisme – de bruger store penge på at gøre det

    Trending Posts
    Recent
    • Trump-administrator giver afkald på en bøde på 11 millioner dollar i Southwest 2022
    • Delta siger, at nedlukningen kostede det 200 millioner dollars, men forudser stor efterspørgsel
    • Hvordan sorte bokse blev nøglen til at løse flystyrt
    • Millennials driver et boom i sportsturisme – de bruger store penge på at gøre det
    • Thanksgiving flyrejser forventes at ramme rekordniveauer, siger flyselskaber

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.