Redaktørens note: Tilmeld dig for at låse verden op, CNN Travel’s ugentlige nyhedsbrev. Få nyheder om destinationer, der åbner, inspiration til fremtidige eventyr, plus det nyeste inden for luftfart, mad og drikke, hvor man kan bo og andre rejseudviklinger.
Cnn
—
Asien og Stillehavet er hjemsted for nogle af verdens mest elskede rejsedestinationer, fra Bali’s naturlige skønhed til den urbane brummer i Singapore. Disse drømmende feriehotspotter – samarbejdet med regionens forretningsmagt – sikrede Asien og Stillehavet titlen på verdens største rejseområde i store dele af det sidste årti.
Men med destinationer som Kina og Japan, der er relativt langsomt med at droppe covidindgangsbegrænsninger, forbliver flyrejser i Asien og Stillehavet lavt sammenlignet med regionens før-pandemiske niveauer.
Og en ny rapport fra internationale rejsebrancheanalytikere Center for Aviation (CAPA) forudsiger Asien og Stillehavet vil ikke længere være verdens største rejseområde ved udgangen af 2022 og afskrække titlen til Europa.
Hvor når den asiatiske Pacific Air Traffic tegnede sig for mere end en tredjedel af alle globale passagerrejser, forbliver luftfart i regionen nede med 45% sammenlignet med præ-pandemiske niveauer, ifølge CAPA.
I mellemtiden foreslår CAPA, at europæiske flyrejser er kommet sig til ca. 85% af før-pandemiske niveauer, og tegner sig endda for den fortsatte indflydelse af den russiske invasion af Ukraine.

I 2019 transiterede 3,38 milliarder passagerer gennem Asia Pacific Airports. I modsætning hertil rapporterer CAPA, at de nuværende forudsigelser fra ACI Asia-Pacific-en brancheorganisation, der repræsenterer lufthavne i regionen-antyder, at 1,84 milliarder passagerer vil have passeret gennem Asien og Stillehavsrejser i slutningen af 2022.
En nøglefaktor i denne langsomme opsving er Kinas “nul-covid” grænsepolitik og Japans langsomme afslapning af rejsebegrænsninger, i det mindste ifølge ACI Asia-Pacific og CAPA. Japan er indstillet til officielt at genåbne til turister den 11. oktober.
”Hvad der sker der har en stor indflydelse på resten af regionen,” siger Capa fra Kina og Japan og påpeger, at de er to af regionens øverste rejsemarkeder.
CAPA rapporterer, at de fleste rejser i Asien og Stillehavsdestinationer forbliver på 50% eller mere under 2019 -niveauer, med kun et par undtagelser, såsom Indien, som kun er 11% under sit 2019 -tal.
Indenlandske rejser i Asien og Stillehavet er ved at komme sig hurtigere end international rejse, noter CAPA – indenlandske rejser inden for Kina er for eksempel kun nede med 5,4% sammenlignet med 2019 -niveauer.
Alt i alt forudsiger CAPA Asia Pacific vil ikke se en fuld tilbagevenden til før-pandemiske rejsefigurer før udgangen af 2023 eller begyndelsen af 2024.
”Selv da er bedring afhængig af, at lande åbner deres grænser og afslutter dvælende rejsebegrænsninger, såvel som de bredere økonomiske og epidemiologiske situationer,” lyder rapporten.
CAPA argumenterer for “harmonisering af internationale rejseregler” og “politiske forpligtelser over for åbenhed og bevægelsesfrihed” samt et fortsat vaccinationsdrev for at hjælpe rejsegendannelse.
