Et American Airlines-fly lander i Miami International Airport den 24. juli 2025 i Miami, Florida.
Joe Raedle | Getty billeder
American Airlines har ansat næsten tre årtiers industriveteran Nat Pieper til at være dets nye kommercielle chef, da luftfartsselskabets overskud følger rivaler Delta og Forenet.
American afsatte sin tidligere kommercielle chef, Vasu Raja, i 2024, efter at hans forretningsrejsestrategi gav bagslag og udløste tilbageslag fra lukrative erhvervsrejsebureauer, mens indtægtsprognoserne faldt kraftigt.
Pieper, 56, har arbejdet i branchen siden slutningen af 1990’erne med erfaring hos Northwest Airlines, Delta og Alaska Airlines. Senest har han drevet den massive Oneworld-flyselskabsalliance, der inkluderer American, British Airways og andre. Hans stillinger omfattede roller på højt niveau inden for netværk, alliancer, flådestrategi og finans.
“Han er præcis den slags leder, vi ønsker i American – samarbejdsvillig og en fantastisk leder med et ubarmhjertigt fokus på at levere resultater og samtidig holde øje med fremtiden,” sagde den amerikanske CEO Robert Isom i en medarbejdernote, som blev set af CNBC.
Pieper fortalte CNBC i et interview i sidste måned, at flyselskaber i Oneworld er nødt til at gøre mere for at forbedre teknologien for at gøre rejser mere problemfri for kunderne, selv når de flytter mellem partnerflyselskaber, en antydning af, hvordan han kan forbedre teknologien, mens han er på American.
Han starter den 3. november og vil blandt andet overvåge Fort Worth, Texas’ flyselskabs kommercielle strategi, loyalitetsprogram, netværksplanlægning og indtægts- og salgsafdelinger, sagde American.
