FAA Air Traffic Control Tower i Newark Liberty International Airport i Newark, New Jersey den 7. maj 2025.
Kena Betancur | AFP | Getty Images
American Airlines Chief Financial Officer sagde torsdag, at nogle rejsende undgår Newark Liberty International Airport for andre muligheder i området efter en række nylige forstyrrelser, men advarede om, at virkningen er “beskeden.”
“Der er sandsynligvis en vis mængde bog-away fra Newark-flyvninger til LaGuardia, JFK, måske Philadelphia i mindre grad,” sagde CFO Devon May på Wolfe Research Conference.
Den føderale luftfartsadministration beordrede denne uge luftfartsselskaber til midlertidigt at skære flyvninger på Newark for at aflaste overbelastning der, da luftfartsselskaber kæmper med en mangel på lufttrafikcontrollere, udstyrsafbrydelser og landingsbanekonstruktion i New Jersey lufthavn. Dårligt vejr har også tilføjet forstyrrelser i de seneste uger.

Amerikaneren har en ca. 4% markedsandel på Newark ifølge de seneste data fra Havnemyndigheden i New York og New Jersey, der driver lufthavnen sammen med Laguardia Airport og John F. Kennedy International Airport, begge i Queens, New York.
“Der sker noget der, men jeg synes, det er relativt beskedent, når du tænker på det bredere netværk,” sagde American’s May.
United Airlines Dværge af alle andre flyselskaber på Newark med sin næsten 70% andel. Denne transportør havde proaktivt annonceret nedskæringer på 35 flyvninger en dag tidligere i denne måned for at sætte mere slap i systemet.
Tidligere denne måned sagde transportsekretær Sean Duffy, at USA vil bruge milliarder for at gennemgå det aldrende amerikanske lufttrafikstyringssystem.
Præsident Donald Trumps skatteregning, der vedtog Parlamentet tidligt torsdag, inkluderer 12,5 milliarder dollars til modernisering og personale til flyvekontrol.
