Folk bevæger sig gennem Newark Liberty International Airport efter en nyhedskonference af transportsekretær Sean Duffy i lufthavnen, hvor han annoncerede genåbningen af en større landingsbane i lufthavnen, næsten to uger forud for planen den 2. juni 2025 i Newark, New Jersey.
Spencer Platt | Getty Images
Millioner af rejsende forventes at flyve over den 4. juli -periode, men udsigterne for resten af året ser stadig grumset ud, da luftfartsselskaberne kæmper med for mange flyvninger og ikke nok efterspørgsel.
“Sommeren er til salg, hvilket bestemt indebærer lavere priser,” Southwest Airlines CEO Bob Jordan sagde i et interview sent i sidste måned.
Indenlandske flybillet denne sommer er i gennemsnit $ 265 for en tur-retur flyvning, ned 3% i forhold til sidste år og den billigste siden 2021, ifølge Fare-Tracker Hopper. Flybillet i May US -inflationsrapporten faldt mere end 7% fra for et år siden.
Southwest og en række andre flyselskaber – Delta Air Lines, American Airlines og Alaska Airlines -trak deres prognoser i 2025 tidligere på året og beskyldte et usikkert økonomisk baggrund med Trump-administrationens on-Again-off-Again-takster og en række andre nye udfordringer, som færre oversøiske besøgende i USA.
Ting er måske ikke meget klarere nu, da Delta starter luftfartsindtjeningen næste torsdag, med andre luftfartsselskaber, der skal rapporteres senere i denne måned.
”Vi er stabile, hvor vi er, men vi har ikke set en bøjning tilbage,” sagde Jordan.
Som svar har flyselskaberne skitseret planer om at skære ulønnsomme flyvninger, især på off-speak dage efter den store sommerrejsesæson. Flyselskaber tjener hovedparten af deres overskud i årets andet og tredje kvartal.
Fra sidste tirsdag til næste mandag sagde Transportation Security Administration, at den forventer at screene mere end 18,5 millioner rejsende i amerikanske lufthavne, skønt ingen enkelt dag forventes at toppe de næsten 3,1 millioner rejsende, der gik gennem kontrolpunkter den 22. juni, en agenturrekord.
Mens en skarp økonomisk nedtur ikke har realiseret sig, har efterspørgsel efter flyrejser ikke været så stærk, som nogle branchemedlemmer forventede sidste år eller i begyndelsen af 2025. Torsdag kom amerikanske jobdata stærkere end forventet på trods af nogle tegn på en afmatning på arbejdsmarkedet et dag tidligere.
”Mens det bredere makromiljø har været mere modstandsdygtigt end frygtet, har den samlede efterspørgsel efter luftfartsindustrien været lun,” sagde TD Cowen -analytiker Tom Fitzgerald i en onsdagsnotat.
Debit- og kreditkortudgifter, der spores af Bank of America, viste et fald på 11,8% på udgifterne til flyrejser i sidste måned fra et år tidligere i juni, efter fem måneder med år til år.
“Debit- og kreditkortdata for brug på flyselskaber har været nede lidt mere i juni end april/maj, så vi forventer ikke en meningsfuld sekventiel forbedring af indtægtstendenser,” sagde Bank of America -analytiker Andrew Didora i en tirsdagsnotat. “Vi tror, at investorer vil være på udkig efter kommentarer til eventuelle grønne skud i efterspørgslen, og enhver yderligere kommentar til 2H25 kapacitetsnedskæringer kunne ses positivt.”
Internationale ture, der stammer fra USA, har været et stærkt hjørne af flyrejser og en velsignelse for store globale luftfartsselskaber som Delta, American og United Airlines.
Men billetpriserne er også lettet for ture i udlandet. Internationale fly fra amerikanske lufthavne er steget med 4,3% fra sidste sommer, ifølge Hopper. Priser fra USA til Europa er i gennemsnit $ 817, ned næsten $ 100 fra sidste år og på niveau med 2019, sagde Hopper. Flyvninger til Asien gik for $ 1.328 i gennemsnit i juni, juli eller august, ned 13% fra sidste år, viser Hopper Data.