Chongqing, Kina.
Jackyenjoyphotography | Øjeblik | Getty Images
En ny tendens er at køre sydøstasiatiske turister til Kinas Chongqing City – virale sociale medieklip af monorails, der løber gennem en boligbygning, bygninger ligger på toppen af det kuperede terræn og en fodgængerbro på 13. sal.
Flybookinger fra Sydøstasien til Chongqing steg mere end seks gange under Dragon Boat Festival -ferie, der faldt den 31. maj i år sammenlignet med det foregående år, fortalte den kinesiske online rejseplatform Fliggy til CNBC.
“I 2025 alene har vi fanget en næsten 12 gange stigning i efterspørgslen efter Chongqing sammenlignet med efterspørgslen efter andre byer,” sagde Sarah Wan, Kooks general manager for Indonesien, Malaysia og Singapore, i en e-mail. Efterspørgslen fordoblet for andre populære byer som Beijing og Shanghai og tredoblet for Chengdu, tilføjede hun.
Chongqings appel
Chongqing har fanget online opmærksomhed for sin dualitet – det er hjemsted for naturlige attraktioner som de tre kløfter og Dazu Rock -udskæringer og futuristisk arkitektur, der inspirerede dets kaldenavn, “Cyberpunk City.”
Det skyldes delvis, at unge voksne henvender sig til sociale medier for anbefalinger, når de planlægger deres ferie, med 79% af Millennial og Gen Z -rejsende, der gør det, ifølge KLOOK Travel Pulse Research, der blev offentliggjort i februar.
Det var tilfældet for Ong Chong Yu, en 24-årig bachelor ved National University of Singapore, og hans venner, der ønskede at besøge byen, efter at den “blæste op” på Douyin og Tiktok for sin “8D Magic”, der henviser til den måde, bygninger sidder på de kuperede dele af Chongqing, der tilføjer dimension til byens landskab.
Det kinesiske sprog og kinesiske studier Major, der er på et studerendes udvekslingsprogram i Beijing, besøgte Chongqing på en weekendtur i marts. Han sagde, at han fandt byens unikke landskab mest mindeværdig.
“[It] Tager en stigning op og ned ad bjerget for at komme fra en vej til en anden, den første sal i en bygning er måske 15. sal i en anden, “sagde Ong.
Bortset fra hype på sociale medier har en forbedring af faciliteter og en række aktiviteter bidraget til byens voksende popularitet.
Den brede vifte af aktiviteter, der er tilgængelige for turister, betyder, at “der er noget i Chongqing for alle,” sagde Edmund Ong, senior regional direktør for Sydøstasien på Trip.com, i en e -mail til CNBC.
“Ældre mennesker har længe haft glæde af Chongqing for sin smukke natur, inklusive Yangtze -floden og tre kløfter, mens yngre rejsende har set mange steder der blive virale på sociale medier,” tilføjede han.
Men det kræver mere end god udsigt at gøre en god ferie.
Selvom Chongqing er blevet mere overfyldt siden bachelor -Ongs sidste besøg i 2018, “er byens crowd -kontrol stor,” sagde han, “så at flytte rundt var ganske ordnet, som jeg er imponeret over.”
Kommunen har fokuseret på at gøre rejser mere praktisk for turister, sagde Gao Ling, generaldirektør for Chongqing Municipal Commission of Culture and Tourism Development, i et interview oversat fra Mandarin af CNBC.
Kommunen har investeret mere i transportsystemerne for dem, der rejser ind og ud af byen. Med flere muligheder til og fra andre større byer som Beijing og Chengdu via Air and Train sigter byen at gøre adgang til Chongqing let for turister, sagde Gao i et interview med CNBC udført i Mandarin.
Tidligere i år etablerede Chongqing også one-stop servicecentre i større transitknudepunkter som dens Jiangbei International Airport og Chongqing North Railway Station, sagde Gao. Centrene leverer bagageopbevaring og informationsborde for rejsende.
Unge sydøstlige asiater kan lokkes til at besøge, delvis på grund af regionens nærhed til Kina, sagde Gao.

Blandt lande i Sydøstasien har Trip.com set flest bookinger til Chongqing fra Singapore, Malaysia og Thailand, som alle nyder visumfri rejse til Kina. Tilsvarende har Kook bemærket, at turister fra Singapore og Malaysia leder salget af ture til ture I regionen, med turister fra Thailand og Indonesien, brænder efterspørgslen.
Antallet af hotelbookinger til Chongqing fra thailandske rejsende er også steget mere end fem gange, ifølge data leveret af Fliggy.
Kinas voksende popularitet
Men hypen er ikke begrænset til chongqing – rejsefterspørgslen stiger over byer i det kinesiske fastland.
I henhold til KLOOK Travel Pulse Research Study er fastlandet Kina den øverste “must-go destination” for Millennial og Gen Z-rejsende-kun for Japan. Landets ungdomsappel kan tilskrives delvis kulturelle oplevelser som tema-fotoshoots og liveoptræden, der indeholder sang og dans, sagde Elvis Yap, rejseoplevelse og designplanlægger til Kina på Singapore-baserede Tour Agency Dynasty Travel.
Tema -fotoshoots, hvor rejsende klæder sig ud i traditionelle tøj, har også sprængt på sociale medier, brændstof efterspørgsel, sagde Yap. Både udenlandske og lokale turister poster fotos af sig selv på sociale medier, klædt ud i det traditionelle Han -tøj, komplet med en paryk og tung makeup, som alle er inkluderet i den service, som turister køber.
Et andet populært eksempel er “Gong Yan”, et multi-retters banketmåltid og show, hvor kunder kan klæde sig ud i traditionelle tøj. Det er “meget mere dynamisk” med “High Level Cultural Arts” -optræden kombineret med spiseoplevelsen til en overkommelig pris, sagde Yap og henviste til styrken af Singapore dollar mod Yuan.
Men sociale medier er ikke den eneste faktor – gæstfrihed i Kina er også forbedret med mere attraktive tjenester, der tilbydes på hoteller og attraktioner, tilføjede han.
“De andre lande i Asien er nødt til at passe på det konkurrenceniveau, som Kina gæstfrihedsinstitutioner leverer,” sagde Yap.