
Emirates præsident Tim Clark advarede om, at luftfartsindustrien er i “ubeskyttet territorium”, da den amerikanske præsident Donald Trumps fejende toldsatser og handelstvister vejer den globale vækst og truer med at øge omkostningerne for flyselskaber over hele verden.
“Lige nu er vi i urolige tider,” fortalte Clark til CNBC i et interview, der blev indspillet 20. marts – foran Washingtons meddelelse om sine seneste globale afgifter.
“Det er ubeskadiget, fordi det involverer et mål for nulstilling til et niveau, som den globale økonomi sandsynligvis ikke har set siden finanskrisen i 2008-2009,” sagde Clark og pegede på voksende pres på transportører og til ringvirkningen på tværs af luftfartsforsyningskæden.
Clark, der har ført Emirates i mere end to årtier, hjalp med at vokse den Dubai-baserede luftfartsselskab ind i verdens største langtrækende luftfartsselskab, der styrede det gennem nedgangen efter 9/11, finanskrisen i 2008 og sammenbruddet i rejsen under den kovid-19-pandemi.
“Det er tidlige dage at se, hvilken effekt nulstilling af handelsbetingelserne vil have på den globale økonomi og ergo -skønsmæssige efterspørgsel efter fritidsrejser,” sagde han og tilføjede, at trods de takster, der rasler de globale markeder, kan både emirater og industrien forvitre stormen.
“Forretningsmodeller som Emirates, i betragtning af det internationale omfang af, hvad det gør, vil styrken af, hvad det gør, være i stand til at ride på denne særlige bølge,” sagde han.
Turbulens foran
Emirates -chefen tilbød en skarp indtagelse af Trump -administrationens motivationer og indramte handelens eskalering som en bevidst “nulstilling af handel”, der havde til formål at omforme den globale handel – skønt han advarede om, at det kunne løsrive “urolige farvande” i mellemtiden.
Kinas gengældelsespost på os luftfartsgiganter som Boeing og Ge Aerospace truer med at presse Emirates indirekte, da omkostninger krusning over forsyningskæden til fly og dele. Emirates driver en af verdens største flåder med bred krop og er en vigtig kunde for Boeing og Airbus.

På trods af turbulensen sagde Clark, at han var forsigtigt optimistisk over for fremadrettet efterspørgsel. Long-Haul Travel, sagde han, forbliver “meget stærk” med fremadrettede bookinger solid gennem resten af dette år og ind i begyndelsen af 2026.
Indflydelse på global luftfart og flyselskaber
En dag før handelstoldene blev afsløret, sagde den internationale lufttransportforeningschef Willie Walsh, at de afgifter, der blev pålagt af Washington, usandsynligt, at STEM Air Travel Demand efterspørgslens efter-kovid-19 genopblussen.
“Det er yderligere usikkerhed, som vi aldrig velkommen, men vi har altid været i stand til at styre,” sagde Walsh i et interview citeret af Reuters. Industrianalytikere skærer i mellemtiden deres udsigt over rejse efter 2025.
Andre tal om luftfartsindustri var mere pessimistiske end Walsh siden indførelsen af de seneste amerikanske opgaver, især når man ser på virkningen på omkostningerne ved bygning og renovering af fly.
Det nye toldregime “gør bestemt tingene dyrere for branchen,” fortalte Dak Hardwick, vicepræsident for internationale anliggender ved Aerospace Industries Association, til CNBC. AIA repræsenterer Boeing, GE Aerospace, Airbus og snesevis af andre luftfarts- og forsvarsselskaber.
Luftfartsselskaber er nede med dobbeltcifre siden den 2. april-meddelelse fra Det Hvide Hus, da de nye handelsregler, der er pålagt af Trump, betyder, at luftfartsselskaberne betaler meget mere for jetfly og udstyr, der er afgørende for deres operationer.
Mange integrerede dele som jetmotorer består af komponenter fra hele verden. Motorerne, der blev brugt i Boeing 737 Max og Airbus A320, er for eksempel produceret af et 50-50 joint venture mellem GE Aerospace og den franske luftfartsproducent Safran.
– Leslie Josephs bidrog til denne rapport
